آنچه باید پیش از ترابرد بدانید

۱. تعاریف مرتبط با ترابرد

اپراتور پایه

اولین اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه در آن ثبت‌نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت‌نام را به اپراتور مذکور تحویل داده و سند اشتراک دریافت کرده است.

اپراتور پذیرا (مقصد، جدید)

اپراتوری که مشترک یک اپراتور دیگر قصد دارد بدون تغییر شماره خود از خدمات آن استفاده کند.

اپراتور فرستنده (مبدا، فعلی)

اپراتوری که مشترک در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات آن استفاده می کند.

شناسه ترابرد

شماره اختصاص داده‌شده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد است.

۲. انجام فرآیند ترابرد فقط در ساعات اداری سیستم ترابردپذیری شماره تلفن همراه یعنی شنبه تا چهارشنبه ساعات ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر (بجز تعطیلات رسمی) امکان‌پذیر است. البته مشترک می‌تواند درخواست خود را در ساعت‌ها و روزهای غیر اداری و ایام تعطیل نیز در پورتال اپراتور پذیرا ثبت کند.

درخواست‌هایی که در روزهای تعطیل یا خارج از ساعت اداری ثبت شوند، در ساعت‌های اداری (شنبه تا چهارشنبه) بررسی و اجرا خواهند شد.

۳. درخواست ترابرد به دو صورت الکترونیکی یا حضوری (با تکمیل فرم درخواست ترابرد) قابل انجام است.

۴. هر مشترک برای هر شماره تلفن همراه، صرفا دو بار در سال امکان ترابرد دارد (البته بازگشت به اپراتور پایه، ترابرد محسوب نمی شود.)

۵. امکان اولین ترابرد صرفا پس از گذشت ۳ ماه از زمان فعال‌سازی سیم‌کارت در اپراتور پایه وجود دارد، اما برای ترابردهای بعدی هیچ محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت.

۶. ترابرد شماره مشترکان دائمی مشروط به تسویه صورت‌حساب اولیه صادرشده از سوی اپراتور فرستنده است. مشترک دائمی باید به محض دریافت پیامک صورت‌حساب اولیه از اپراتور فرستنده، ظرف مدت زمان یک روز کاری نسبت به پرداخت مبلغ تعیین‌شده در صورت‌حساب اقدام کند. تسویه‌نکردن صورت‌حساب اولیه ظرف یک روز موجب تاییدنشدن درخواست ترابرد خواهد شد.

۷. امکان غیرفعال‌شدن شماره مشترکان دائمی که نسبت به تسویه حساب نهایی با اپراتور فرستنده اقدام نکنند، از سوی اپراتور پذیرا وجود دارد (برابر مصوبه شماره ۲۰۷ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.)

تبصره: در صورتی که مبلغ بدهی مشترک در صورت‌حساب قطعی کمتر از مبلغ باقی‌مانده تضمین پرداخت باشد، در صورت تمایل مشترک مبلغ باقی‌مانده تضمین پرداخت به او بازگردانده خواهد شد.

۸. شماره مشترک اعتباری پس از ترابرد، کماکان به صورت اعتباری و شماره مشترک دائمی پس از ترابرد شماره، به صورت دائمی در اپراتور پذیرا باقی خواهد ماند (ترابرد به صورت نظیر به نظیر امکان پذیر است).

۹. پس از ترابرد شماره اعتباری، اعتبار مشترک در اپراتور فرستنده صفر خواهد شد؛ بنابراین مشترک باید ملاحظات لازم را تا قبل از نهایی‌شدن درخواست ترابرد به عمل آورد.

۱۰. پس از مهاجرت به شبکه اپراتور پذیرا، تمام خدمات و بسته‌های قبلی دریافتی مشترکان دائمی و اعتباری در اپراتور فرستنده (اعم از اینترنتی، پیامکی و غیره)، بجز پیامک‌های بانکی و خدمات دولتی، قطع می‌شود. همچنین مشترک از تمام خدمات اپراتور پذیرا بهره‌مند خواهد شد.

۱۱. پس از ترابرد، کلیه تعرفه‌های مکالمه (اعم از تماس صوتی و پیامکی) مشترک بر اساس تعرفه‌های اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد.

۱۲. درخواست ترابرد از سوی مشترکان حقوقی الزاما باید از سوی صاحبان امضای مجاز یا نمایندگان معرفی‌شده به صورت کتبی از سوی صاحبان امضا اعلام شود.

۱۳. در صورت درخواست ترابرد شماره توسط مشترکان حقوقی به صورت الکترونیکی، پیامکی از طریق اپراتور پذیرا به مشترک اطلاع می‌دهد که با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر اپراتور پذیرا نسبت به ثبت درخواست ترابرد به صورت حضوری اقدام کند. عدم مراجعه مشترک برای ثبت درخواست به صورت حضوری به معنای انصراف از درخواست ترابرد خواهد بود.