دسترسی به فناوریهای ارتباطی مقرونبهصرفه، این قدرت را دارد که زندگی افراد را تغییر دهد و پلی باشد بهسوی برابری بیشتر. افراد و جوامعی که به واسطۀ اینترنت به هم متصل هستند، در نهایت توانمندتر میشوند. «فراگیری دیجیتال» برای توسعۀ اجتماعی و اقتصادی کشور ضروری است. برای از بین بردن موانع فراگیری دیجیتال میتوان شاخصهایی چون پوشش مناسب در مناطق روستایی و کمبرخوردار، دسترسی به دستگاههای اتصال به اینترنت، مقرونبهصرفگی هزینۀ خدمات داده، بستههای خدماتی و سواد دیجیتال را مدنظر قرار داد و برای بهبود آنها برنامهریزی کرد.
جمعیت تحت پوشش شبکۀ ارتباطی ایرانسل بیش از ۹۱ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل میدهد. ایرانسل برای کاهش شکاف پوشش شبکه، هر سال تعداد سایتهای BTS خود را افزایش میدهد. در این میان، به افزایش تعداد سایتهای روستایی توجه ویژهای میشود.
نرخ مؤثر دیتا در سالهای اخیر در حال کاهش بوده است که منجر به کاهش هزینۀ ارتباطات و دسترسی مقرونبهصرفهتر به دیتا میشود. منظور از نرخ مؤثر دیتا زمانی است که قیمت دیتا افزایش نمییابد اما بهینهسازی مصرف دیتا باعث میشود رقم نهایی که مصرفکننده میپردازد کمتر از قیمت دیتا پیش از بهینهسازی باشد.
در سالهای اخیر، تقاضای جهانی برای ابزارهای هوشمند افزایش یافته، در حالی که عرضۀ آنها بهخصوص در ایران بهدلیل وجود تحریمها و افزایش نرخ ارز با مشکلاتی همراه بوده است. ایرانسل بهنوبۀ خود برای بهبود این شرایط و همچنین حمایت از کسبوکارهای بومی، با شرکتهای داخلی در زمینۀ تولید مودم، گوشی تلفن همراه و سیمکارت همکاریهایی را آغاز کرده است. به عنوان مثال، پروژۀ بومیسازی مودم که بهطور همزمان باندهای فرکانسی TD و FD را پشتیبانی میکند.
پاسخ به این پرسش که بستههای دیتای اپراتورها به چه میزان با توان مالی کاربرها تطابق دارد، بسیار مهم است. با تحلیل سه فاکتور درآمد خانوار، قیمت بستۀ دیتا و نسبت تقاضای دیتا به قیمت بستهها (میزان حساسیت یا کششپذیری)، به ارزیابی بستههای دیتا از منظر مقرونبهصرفگی میپردازیم. هزینۀ بالای دسترسی به اینترنت در مقایسه با درآمد ماهانه، همچنان یکی از موانع اصلی استفاده از خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصۀ جهانی است. «کمیسیون پهنای باند برای توسعۀ پایدار سازمان ملل» اعلام کرد، هزینۀ یک گیگابایت خدمات پهنباند تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه نباید بیشتر از ۲ درصد سرانۀ درآمد ناخالص ملی بهصورت ماهانه باشد. نسبت قیمت نرخ مؤثر یک گیگابایت دادۀ پهنباند ایرانسل به سرانۀ درآمد ناخالص ملی، بهصورت ماهانه بسیار کمتر از ۲ درصد بوده که بیانگر مقرونبهصرفگی دیتای ایرانسل است.
تقسیمبندی مشتریان به گروههای مختلف با ارزشهای پیشنهادی متفاوت باعث کاهش هزینۀ ارتباط با آنها میشود. همچنین رضایت کاربران جدید از هزینههای اینترنت و مکالمه را به دنبال دارد. ایرانسل بهمنظور ارائۀ خدمات با دسترسیپذیری بیشتر در سطح جامعه، پروژههای فروش مختلفی را مانند «سیمکارت هدیۀ نابینایان» تعریف کرده است.
آموزش شبکۀ فروش ایرانسل با هزاران نفرساعت آموزش آنلاین در دورههای مختلف آموزش همراه است. ایرانسل برای حفظ سلامت هموطنان در دورۀ کرونا بهعنوان یک وظیفۀ اجتماعی، پروژۀ تحویل سریع محصولات را در شهرهای بزرگ راهاندازی کرد. محصول و خدمات متنوعی با این روش به مشترکان ایرانسل ارائه شده است. همچنین برای ایجاد سهولت در دسترسی به محصولات و خدمات شرکت و همچنین افزایش رضایتمندی مشتریان، در ابتدای هر فصل کانترهای فروش در مکانهای پرتردد مستقر میشوند. ایرانسل بهطور مستقیم با بانکها و توزیعکنندهها، قرارداد فروش محصولات الکترونیک داشته و مشتریان میتوانند از طریقATM ، POS، اپلیکیشنهای مختلف، کدهای دستوری، وبسایت، تلفن گویا، کانالهای ارتباطی ایرانسل و… شارژ و بستههای اینترنت ایرانسل را تهیه کنند. نقاط فروش ایرانسل حدود ۵ میلیون نقطۀ فروش POS و ATM در سراسر کشور است.