مدیریت پسماند
منابع اصلی تولید زباله و پسماند ایرانسل شامل زبالههای الکترونیکی و الکتریکی مانند تجهیزات انتقال رادیویی، باتریها، روشنایی، رایانهها، گوشیهای تلفن همراه و سیمکارتها است که در سراسر زنجیرۀ تأمین وجود دارد. به این موارد پسماندهای اداری هم اضافه میشود.
مدیریت پسماند در اولین گام از اصول مدیریت پسماند، کاهش استفاده از منابع موجود و کاهش تهیه و تدارک منابع جدید شروع میشود. گام دوم استفاده مجدد از منابع است؛ در صورتی که ممکن و ایمن باشد. در گام سوم به بازسازی منابع موجود میپردازیم و در نهایت بازیافت منابع صورت میگیرد. به این ترتیب شاهد کاهش میزان انواع پسماند یا زبالههایی (از جمله پسماند الکترونیکی) هستیم که مستقیماً به محل دفن زباله ارسال میشود.
پسماند الکترونیک
به هر گونه وسایل و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی شکسته، از کار افتاده یا فروشنرفته که در نتیجه دور انداخته میشوند، پسماند الکترونیکی میگویند. پسماندهای الکترونیکی حاوی فلزات سمی چون سرب، کادمیوم، جیوه و… هستند که برای محیطزیست و سلامت عمومی بسیار خطرناک و آسیبزاست.
مدیریت صحیح پسماند الکترونیکی خطرات سلامتی ناشی از دفع نامناسب اینگونه پسماندها را کاهش میدهد و از محیطزیست در برابر آلودگی و هرگونه مواد خطرناک موجود در این زبالههای الکترونیکی محافظت میکند. برای این منظور، ایرانسل پیمانکاران متخصصی را برای دفع زبالههای الکترونیکی با توجه به مقررات موجود در سازمان، تعیین میکند تا اطمینان حاصل شود که پسماندهای الکترونیکی به صورت مسئولانه بازیافت یا دفع شود.
از شهریور ۱۳۹۷، فرآیند دفع پسماند الکترونیکی بهخصوص باتریهای صنعتی، در ایرانسل تدوین و اجرایی شدهاست. مطابق این سند ، همه شرکتهای متقاضی خرید ضایعات الکترونیک، علاوه بر ارائه مجوزهای لازم از وزارت صمت و سازمان محیطزیست، از نظر رعایت استاندارهای ایمنی و زیستمحیطی ارزیابی میشوند.