ایرانسل در الکامتاکس؛ از فینتک تا هوشمندسازی صنایع

آینده اقتصاد دیجیتال ایران در الکامتاکس ۱۴۰۴، با محوریت فینتک، روشهای نوین پرداخت و هوشمندسازی صنایع و معادن، با حضور ایرانسل، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در دو نشست جداگانه معاون دیجیتال و مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل در بخش «الکامتاکس» و در آخرین روز از برگزاری بیستو هشتمین نمایشگاه الکامپ، به موضوعات «open API و نقش اپراتورها در توسعه اقتصاد و کسبوکارهای دیجیتال» و «هوشمندسازی در صنایع و معادن»، پرداختند.
مهندس بابک خرمی، معاون دیجیتال ایرانسل، در نشستی که در الکامتاکس برگزار شد، بر نقش کلیدی اپراتورها در توسعه اقتصاد دیجیتال و فینتک تأکید کرد و گفت: اپراتورها به دلیل ارتباط دائمی با مشتریان و توانایی در احراز هویت، امنیت ارتباط و توان پردازش بالا، ظرفیتهای منحصربهفردی برای ارائه خدمات نوین به کسبوکارها دارند.
وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی و داده در صنعت پرداخت، بیان کرد: ارائه خدمات اعتبارسنجی، پرداخت اعتباری (BNPL) را امکانپذیر کرده که در نتیجه آن، هم قدرت خرید مردم و هم توان فروش بنگاهها افزایش مییابد. علاوه بر این، تنوع روشهای پرداخت و ابزارهای مدیریت مالی شخصی، از حوزههایی است که هنوز در ایران جای کار بسیاری دارد.
خرمی برنامه آینده ایرانسل در حوزه فینتک را ترکیبی از احراز هویت، هوش مصنوعی، روشهای پرداخت و استفاده از API دانست و اضافه کرد: ما تلاش میکنیم تا حد امکان، خدمات متنوع ایرانسل را بهصورت API ارائه کنیم و در عین حال، با ایجاد یک بازارگاه، این خدمات را به همراه خدمات سایر شرکتها، در اختیار کسبوکارها قرار دهیم.
او با بیان اینکه اپراتورها میتوانند در کنار خدمات ارتباطی، نقش پلتفرم را ایفا کنند، توضیح داد: ادغام APIها با فناوریهایی مثل هوش مصنوعی، این امکان را میدهد که یک خدمت ساده را به صورت ترکیبی از چند خدمت ادغام شده، در منطق کسب و کار ارائه داد؛ مثلاً، پیشنهاد بهترین بسته برای مشتری یا بهترین روش ارتباطی در سفر، از بین خدمات خاص، مانند رومینگ و eSIM را بهصورت شخصیسازیشده به مشتری ارائه کرد.
خرمی برنامه آینده ایرانسل را توسعه پلتفرمهای فینتک دانست و خاطرنشان کرد: چشمانداز ما حرکت به سمت تبدیل شدن ایرانسل به یک پلتفرم فینتک فراگیر و در مرحله بعد، قراردادهای هوشمند از طریق بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند بلاکچین است. این مسیر میتواند در پنج سال آینده، خدمات مالی و دیجیتال کشور را متحول کند.
ضرورت هوشمندسازی صنایع و معادن ایران
در بخش دیگری از نشستهای «الکامتاکس»، مهندس هومن ارفعی مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل، به تشریح اهمیت تحول دیجیتال در صنایع و معادن پرداخت و گفت: هوشمندسازی نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر برای آینده صنایع و معادن ایران است. پذیرش فناوریهای نو میتواند به ارتقای رقابتپذیری و پایداری این بخش حیاتی از اقتصاد کشور کمک کند.
ارفعی در ادامه با اشاره به چالشهای موجود در بخش صنعت و معدن، از جمله هزینههای بالای تولید، ریسکهای ایمنی، هدررفت انرژی و منابع و عدم شفافیت زنجیره تأمین، تأکید کرد که استفاده از فناوریهای نوینی همچون اینترنت اشیا(IoT)، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، رباتیک و اتوماسیون، واقعیت افزوده و مجازی، شبکههای خصوصی نسل پنجم (5G) و بلاکچین، میتواند تحولی بنیادین در این بخش ایجاد کند.
او همچنین به کاربردهای هوشمندسازی در صنایع مختلف اشاره کرد؛ از جمله: ایجاد خطوط تولید هوشمند، نگهداری پیشبینانه ماشینآلات، مدیریت بهینه مصرف انرژی، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود فرآیندهای استخراج و ایمنی معادن از طریق ماشینآلات خودران و سنسورهای پایش محیطی.
به گفته ارفعی، مزایای اصلی هوشمندسازی شامل افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها، ارتقای ایمنی، پایداری زیستمحیطی و افزایش سودآوری و رقابتپذیری میشود.
مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل در پایان این نشست ضمن ارائه نقشهراه هوشمندسازی، از صنایع و سرمایهگذاران برای همکاری و توسعه مشترک در مسیر تحول دیجیتال دعوت به عمل آورد.
حضور ایرانسل در الکامپ بیست و هشتم
بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، ظهر پنجشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۴، با حضور دکتر ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوریاطلاعات، مهندس حمید فتاحی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئيس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری)، دکتر محسن صدر معاون وزیر و رئیس سازمان فناوریاطلاعات، مهندس میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، دکتر وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه فضایی ایران، حجتالاسلام محمدرضا میرتاجالدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر علی حکیمجوادی رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، فعالان حوزه فاوا، دکتر بهزاد اقبالخواه رئیس هیئتمدیره ایرانسل و مهندس علیرضا رفیعی مدیرعامل ایرانسل، در غرفه اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، این نمایشگاه افتتاح و نخستین پروفایل رسمی eSIM ایران، بهصورت رسمی فعال شد.
ایرانسل با شعار «جریانساز آینده هوشمند» در بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ ۱۴۰۴ حضور دارد و آخرین محصولات و دستاوردهای خود را با تمرکز بر حوزههای اصلی اقتصاد دیجیتال، از جمله زیرساخت ارتباطی، توانمندسازی کسبوکارها و ارائه محصولات و خدمات دیجیتال برای تحقق تحول دیجیتال و دولت هوشمند به بازدیدکنندگان، بهویژه جوانان علاقهمند به فناوری، ارائه میدهد.
همچنین ایرانسل، با تمرکز بر استراتژی کلان خود در حرکت از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری (Techco)، طیفی گسترده از خدمات و نوآوریها را در غرفه خود معرفی میکند.
در غرفه ایرانسل، سرویسهایی مانند اینترنت خانگی نسل پنجم (5G-FWA)، اینترنت پرسرعت فیبرنوری (FTTx)، اپلیکیشنها و خدمات دیجیتال از جمله «ایرانسلمن»، کیف پول «جیبجت»، تلویزیون اینترنتی «لنز»، سامانه «یلونام» و سرویسهای یلو، در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
همچنین سیمکارتهای ۰۹۰۰، پرتال حراج شمارههای رند و بازارگاه ایرانسل معرفی میشوند. مشترکان ایرانسل میتوانند در این نمایشگاه با مراجعه به غرفه پشتیبانی، مشکلات احتمالی خود را مطرح و پیگیری کنند. بخش ویژه پشتیبانی از مشترکان ناشنوا، «شایا»، شبکه ارتباطی یکپارچه ایرانسل و «یارا»، چتبات و ویسبات هوشمند فارسی ایرانسل از دیگر بخشهای غرفه است.
همچنین شرکتهای مرتبط با ایرانسل از جمله گروه اسنپ و ویستامدیا نیز در کنار ایرانسل، در نمایشگاه الکامپ حضور دارند.
راهکارهای پیشرفته ایرانسل برای صنایع، شامل اینترنت اشیای صنعتی، مرکز تماس ابری، زیرساخت ابری، سامانه مدیریت ناوگان، واقعیت مجازی و کشاورزی هوشمند در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
بخشی از غرفه ایرانسل نیز به موضوعاتی مانند پایداری و سرمایهگذاری اجتماعی و معرفی دورههای آموزشی آکادمی ایرانسل، اختصاص پیدا کرده است. بازدیدکنندگان از غرفه ایرانسل در نمایشگاه میتوانند با کارشناسان منابع انسانی، به صورت مستقیم گفتوگو کنند و با آخرین فرصتهای شغلی ایرانسل آشنا شوند.
در راستای حمایت از اکوسیستم نوآوری کشور، ایرانسل با پشتیبانی از رویدادهای «الکامپیچ» و «الکامتاکس»، فرصتی ویژه برای ارائه و رشد ایدههای استارتاپی فراهم کرده است. هلدینگ ویستا، بازوی سرمایهگذاری ایرانسل، با هدف توسعه زیستبوم نوآوری، از تیمهای برتر حمایت میکند.
ایرانسل از ۳ تا ۶ مهرماه ۱۴۰۴، در سالن ۳۸ محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، میزبان علاقهمندان بود.