۱۲ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۲:۵۲

واقعیت‌های جالبی درباره فناوری RFID

واقعیت‌های جالبی درباره فناوری RFID

شما قبلا با فناوری RFID آشنا شده‌اید. این فناوری در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری به‌کار گرفته می‌شود و تاثیر مثبت آن در کاربردهای مختلف خصوصا انبارداری و فروش به اثبات رسیده است. در این مقاله به چند واقعیت جالب درباره فناوری مذکور اشاره می‌کنیم که بدون داشتن نگاه تکنیکی نیز می‌توانند بسیار جالب توجه باشند.

١ – RFID در دهه ١٩٤٠ میلادی توسط شخصی به‌نام Harry Stockman اختراع شد. در واقع این فناوری نتیجه تلاش برای تشخیص و تمایز هواپیماهای دوست و دشمن در طول جنگ جهانی دوم بود. جالب است که بدانید گفته می‌شود Stockman جاسوس روسیه بوده است.

٢ – واتیکان سال‌ها است که از فناوری RFID برای ردگیری بیش از دو میلیون کتاب و نسخه خطی استفاده می‌کند که قدیمی‌ترین انجیل جهان در کتابخانه واتیکان را نیز شامل می‌شود. قرار است در آینده نزدیک دو میلیون کتاب دیگر نیز به این فهرست اضافه شوند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که کتابخانه واتیکان در حال حاضر از حدود ٤٠ میلیون کتاب تشکیل شده است.

٣ – Walmart برچسب‌گذاری محصولات خود با استفاده از فناوری RFID را از سال ٢٠٠٣ و با هدف جلوگیری از سرقت و مدیریت سیستم انبارداری آغاز کرد. امروزه بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین مشهور از برچسب‌های RFID روی محصولات خود بهره می‌گیرند.

٤ – RFID اولین بار در سال ٢٠٠٤ به‌عنوان بندهای دستی برای شرکت در رویدادها و فستیوال‌ها مورد استفاده قرار گرفت. امروزه اگر به Disneyworld سفر کنید برای باز کردن درب اتاق هتل، پرداخت هزینه غذا و دریافت عکس‌های گردش‌های خود در گوشه و کنار این مجموعه، باید از RFID استفاده نمایید.

٥ – شعبه مک دونالد در کره جنوبی، اولین رستورانی بود که در سال ٢٠٠٧ یک سیستم پرداخت مبتنی بر RFID را با بهره‌گیری از گوشی‌‎های موبایل راه‌اندازی کرد.

٦ – کوچک‌ترین برچسب RFID توسط شرکت هیتاچی تولید شده و می‌توانید آن را به یک زنبور بچسبانید. در واقع اندازه این برچسب معادل ٦٥ هزارم سانتی‌متر مربع است. دانشمندان از این برچسب برای آشنایی با عادت‌ها و شرایط زندگی زنبورها و همچنین این موضوع که بیشتر به چه نوع گیاهانی وابستگی دارند، استفاده می‌کنند.

٧ – در بعضی از مناطق انگلستان، از فناوری RFID برای بررسی این موضوع استفاده می‌شود که هر محله در هر هفته چه میزان زباله تولید می‌کند.

٨ – FDA استفاده از برچسب‌های RFID برای ردیابی خون‌های اهدایی را تصویب کرده است.

٩ – RFID به‌طور گسترده‌ای در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش، هر قطعه با یک برچسب RFID مشخص شده است تا یک فرآیند مونتاژ روان، بهبود کیفیت نظارت و همچنین ضمانت محصولات، تضمین شود.

١٠ – شرکتی با نام Nutrismart برچسب‌های RFID خوردنی را تولید کرده است. ایده شرکت مذکور این است که به مردم اجازه دهد میزان و ترکیب مواد غذایی هر چیزی که می‌خوردند را مشاهده نمایند. در واقع می‌توان گفت آن‌ها به‌نوعی داده‌ها را در داخل غذایی که می‌خورید قرار داده‌اند.

١١ – RFID به فضا هم راه پیدا کرده است. به‌طور دقیق‌تر، ناسا در حال کار روی یک برنامه RFID است تا اطمینان پیدا کند که فضانوردان تمام اقلام مورد نیازشان درفضا را همراه دارند.

١٢ – به‌زودی مسافران متروی شهر نیویورک به فناوری RFID وابسته خواهند شد. مدیران این مترو تصمیم گرفته‌اند کارت‌های فعلی که باید در شکاف یک دروازه ورودی قرار گیرند را با با کارت‌های مبتنی بر RFID جایگزین نمایند تا فرآیند ورود به سکوها را روان‌تر کنند. بر اساس زمان‌بندی تعریف شده، این مترو تا سال ٢٠١٩ استفاده از کارت‌های هوشمند را آغاز خواهد کرد.

اخبار مرتبط