ذینفعـان شـرکت افـراد یـا سـازمانهایی هسـتند کـه از فعالیتهـای آن متأثـر میشــوند یــا بــر آن تأثیــر میگذارنــد. ایرانسـل بـرای درک دغدغههـای ذینفعـان، سـعی در گسـترش تعامـل دوسـویه بــا آنهــا دارد چــرا کــه درک ایــن دغدغههــا اصــل اولیۀ ایجــاد روابــط ســازنده، پاســخگویی بــه مشــکلات و بهبــود خوشــنامی شــرکت محســوب میشــود. مدیریـت خوشـنامی شـرکت، بـا مـد نظـر قـرار دادن انتظاراتــی کــه ذینفعــان از عملکــرد کســبوکار دارنــد، محقــق میشــود. بــرای درک بهتــر انتظــارات و همچنیــن مدیریــت بهتــر تعامــلات، ایرانســل ذینفعــان اصلــی خــود را پــس از شناســایی، در ۱۰ دســتۀ ذیــل طبقهبنــدی کرده اســت:
تعامل سازنده
از آنجایی که تعامل سازنده با ذینفعان یکی از مسائل مهم در استراتژیهای کلان سازمان است، در ایرانسل، چارچوب و خطمشی مشخصی برای مدیریت تعامل با ذینفعان تدوین شده است. ما با برنامهریزی، نظارت و ارزیابی مستمر تعامل خود با ذینفعان، در تلاشیم تا شاخص خوشنامی سازمان را بهبود بخشیم، گوش شنوای انتظارات و دیدگاههای ذینفعان باشیم و ضمن درک درست نیازهای ایشان، در کمترین زمان ممکن به آنها پاسخی مناسب دهیم.
اهداف اصلی تعامل با ذینفعان
ایرانسل در تعامل با ذینفعان خود سه هدف اصلی را دنبال میکند:
اهداف اصلی تعامل با ذینفعان، نشانگر شاخصهای عملکرد کلیدی است که ما از آنها برای ارزیابی تأثیر فعالیتهایمان بر شاخص تعامل با ذینفعان استفاده میکنیم. ما برای سنجش عملکرد خود از شاخصهای متعددی مانند خوشنامی، ارزیابی نمرۀ خالص ترغیبکنندگان و ارزیابی فرهنگی گروه بهره میگیریم. در فرایند بررسی شاخص خوشنامی، بیش از پیش متوجه میشویم که ذینفعان چه درکی از سازمان دارند.
نظرسنجی شاخص خوشنامی
در نظرسنجی شاخص خوشنامی عملکرد ایرانسل با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ذیل پنج عنوان «خوشنامی»، «کیفیت روابط»، «کیفیت تعامل»، «اعتماد» و «پاسخگویی» بررسی میشود. مهمترین آنها نمرۀ خوشنامی کلی است که حداقل امتیاز مورد انتظار برای آن ۷۵ است. این شاخص در سالهای مختلف و با توجه به میزان برآوردن انتظارات ذینفعان در حوزههای اصلی عملکردی ایرانسل شکل میگیرد.
در این نظرسنجی مسائلی چون شفافیت و دسترسی به اطلاعات، تعهدات درازمدت، عملکرد در کسبوکار، عملکرد شبکه، اخلاق در کسبوکار و غیره در نظرسنجی سنجیده میشود. تجربهای که ذینفعان کلیدی از ارتباط و تعامل با این سازمان دارند، سطح «اعتماد» ذینفعان و در نهایت «کیفیت روابط» با ایشان از موضوعات مهم نظرسنجی است. موضوع بعدی، تعیین اولویت و اهمیت مسائل از نگاه ذینفعان کلیدی ایرانسل است.
نظرسنجی شاخص خوشنامی به ایرانسل این امکان را میدهد که در دورههای زمانی متفاوت درک بهتری از جایگاه خود در نگاه ذینفعان مختلف داشته باشد و با تجزیهوتحلیل آن به دنبال تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف و در نهایت تعامل هرچه بهتر با ذینفعان باشد.