۱ آبان ۱۳۹۰ . ۱۶:۱۰

نشست خبری پنجمین سالروز راه اندازی شبکه ایرانسل

نشست خبری پنجمین سالروز راه اندازی شبکه ایرانسل

مدیرعامل شبکه تلفن همراه ایرانسل با اشاره به اینکه طبق پروانه این اپراتور قطع ناخواسته مکالمات مشترکان ایرانسل در پایان سال ششم قراردادی تا ۱.۵ درصد مجاز است، از متوسط هشتاد و پنج صدم درصدی قطع ناخواسته مکالمات مشترکین ایرانسل خبر داد.
مهندس علیرضا قلمبر دزفولی روز شنبه و در نشست خبری ویژه پنجمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل گفت: این نرخ در شهرهای بزرگ کشور مانند تهران به دلیل محدودیت‌هایی که برای ایجاد سایت‌ها وجود دارد، یک و چهار دهم درصد، در شیراز هفت دهم درصد، در مشهد هفتاد و پنج صدم درصد، در اصفهان و کرج کمتر از یک درصد و در ساری نیز به کمتر از شش دهم درصد رسیده است.
وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درخصوص عدم محاسبه هزینه مکالمات کمتر از ۳ ثانیه که به دلیل اشکال در شبکه تلفن همراه اپراتورها قطع می‌شوند، گفت: در شبکه ایرانسل ۹۹ و بیست و پنج صدم درصد از کل تماس‌های زیر ۳ ثانیه بنابر اراده تماس گیرنده یا مخاطب تماس قطع می‌شود.
او افزود: از هفتاد و پنج صدم درصد قطعی مکالمات کمتر از ۳ ثانیه، ۴۲ صدم درصد به دلیل خارج شدن از حوزه پوشش و ۹صدم درصد به دلیل اختلالات و دلایل فنی داخل شبکه قطع می‌شود که صادرکننده پروانه تا ۱.۵ درصد آن را مجاز دانسته است.
مدیرعامل ایرانسل بین شهرهای بزرگ کشور، بعد از تهران بیشترین قطع تماس را متعلق به اصفهان اعلام کرد و گفت: البته تعداد سایت‌ها در اصفهان افزایش بیشتری یافته‌اند و چون اصفهان یک شهر تاریخی است، راه‌اندازی سایت‌های BTS در آن شهر با محدودیت هایی مواجه است و امیدواریم تا پایان سال جاری با نصب بیش از ۳۰ آنتن جدید در شهر اصفهان، این مشکلات کاهش یابند.    

گستره پوشش ایرانسل
دزفولی از پوشش ۱۸۷۴ شهر و دهستان کشور، ۲۲ هزار روستا و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی کشور توسط شبکه تلفن همراه ایرانسل خبر داد.
وی به رشد سالانه ترکیبی ۶۸ درصدی در بخش پوشش شهری و رشد سالانه ترکیبی ۷۷ درصدی در پوشش جاده‌ها اشاره کرد و گفت: ایرانسل۸۰ درصد جمعیت کشو را با رشد سالانه ترکیبی ۱۶ درصد تحت پوشش قرار داده و با راه‌اندازی بیش از ۱۵ هزار سایت  BTS در کشور، این شرکت موفق شد بیش از ۹۰ هزار TRX را در شبکه خود فعال کند.
مدیرعامل ایرانسل به مقایسه تعهدات مندرج در پروانه این اپراتور با عملکرد واقعی آن پرداخت و افزود: درحالی که تا پایان سال ششم قراردادی ایرانسل یعنی ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۱ باید ۹ هزارو ۸۹ کیلومتر از جاده‌ای کشور تحت پوشش شبکه ایرانسل قرار می‌گرفت اما اکنون این عدد به ۲۰ هزار و ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته است. همچنین تعهد پوشش جمعیتی ایرانسل در پایان سال ششم ۷۲.۵۶ درصد بوده که اکنون به ۸۰ درصد رسیده است و حاکی از رشد ۱۱۰ درصدی نسبت به تعهدات مندرج در پروانه ایرانسل است.
وی اظهار داشت: در توسعه فیزیکی شبکه علاوه بر ۱۰ مرکز سوئیچ اصلی، راه‌اندازی ۴۹ مرکز سوئیچ فرعی نیز در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر تسهیل تبادل ترافیک، انطباق شبکه ایرانسل با شبکه تلفن ثابت نیز هموارتر می‌کند.
به گفته وی، در شبکه‌های تلفن همراه اول و ثابت، ایرانسل تقریبا در تمام مراکز استان‌ها، سوئیچ اصلی دارد که این امر انطباق بین دو شبکه را با سرمایه‌گذاری ایرانسل مهیا کرده است.
دزفولی، گسترش شبکه وایمکس ایرانسل از ۷ شهر به ۲۵ شهر، حمایت از لیگ برتر خلیج فارس-جام ایرانسل، راه‌اندازی سامانه پرداخت‌های کمک مردمی به کمیته امداد، هلال احمر و سازمان بهزیستی، راه‌اندازی و توسعه سرویس روزنامه همراه ، فعال کردن سرویس بانکداری همراه با استفاده از شبکه شتاب برای نخستین بار در کشور را از دستاوردهای ایرانسل عنوان کرد.    

رومینگ بین‌الملل ایرانسل
وی با ارایه گزارشی از اپراتورهای طرف قرارداد با ایرانسل در ارایه خدمات رومینگ بین‌الملل توضیح داد که ایرانسل با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته رومینگ سیم‌کارت‌های دائمی را با ۲۸۷ اپراتور دنیا برقرار کرده و رومینگ سیم‌کارت‌های اعتباری نیز با ۸۶ اپراتور با صد درصد رشد نسبت به سال گذشته و رومینگ دیتا با ۱۳۹ اپراتور ۲۰۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته به طوریکه ایرانسل در حال حاضر گسترده ترین شبکه رومینگ بین الملل کشور را در اختیار دارد.    

شبکه توزیع، فروش و خدمات پس از فروش ایرانسل
مدیرعامل ایرانسل از افزایش نقاط توزیع و فروش و دسترسی مشترکان به امکانات و خدمات ایرانسل و خرید شارژ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نقطه خبر داد و گفت: رشد سالانه ترکیبی این شبکه ۱۸۰ درصد است و در این میان فروش الکترونیکی معادل ۶۴ درصد از کل فروش پین‌های ایرانسل را به خود اختصاص داده که یکی از رکوردهای بین‌المللی مختص به ایرانسل است و موفق شدیم ۸۶ درصد رشد ترکیبی در فروش الکترونیکی ایجاد کنیم.
وی از جمله موفقیت‌های ایرانسل را راه‌اندازی پروژه دسترسی و استفاده از خدمات بانکی عنوان کرد که درحال حاضر ۲۰ بانک با ارایه مجموعه خدمات خودپرداز، اینترنت، پایانه فروشگاهی، وب کیوسک، تلفن همراه، بانکداری همراه و شارژ مستقیم در زمینه ارایه خدمات بانکداری همراه با ایرانسل همکاری می‌کنند.
به گفته دزفولی در حال حاضر ۱۸ توزیع کننده اصلی، ۹۰۶۰ عاملیت فروش و خدمات بعد از فروش رسمی و کددار، یک میلیون و ۱۸۰ هزار پایانه فروشگاهی، ۱۸هزار و پانصد خودپرداز و بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده توزیع و فروش سیم کارت ها و کارتهای شارژ ایرانسل را برعهده دارند.  
سهم بازار و اشتغال زایی ایرانسل
دزفولی از سهم ۴۵ درصدی ایرانسل از بازار تلفن همراه کشور نسبت به ۵ اپراتور تلفن همراه فعال کشور خبرداد و افزود: در بخش اشتغالزایی ایرانسل که یکی از شاخص‌های اصلی  و دستاوردهای ملی این پروژه محسوب می‌شود، ایرانسل ۳۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده که از این میان ۱۷۶۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
به گفته وی، ایرانسل با معرفی فرصت‌های جدید بستر کارآفرینی را فراهم کرده که ویترین، بانکداری همراه، نقشه مجازی و روزنامه همراه از دسته خدماتی هستند که روی آنها می‌توان کارآفرینی کرد و در بحث خلاقیت و نوآوری، ایرانسل با راه‌اندازی سرویس‌های جدید خود نظیر بانکداری همراه، شبکه خصوصی مجازی، نقشه مجازی و روزنامه همراه سعی در شکوفایی و نوآوری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه و سازمان‌های کشور از سرویس‌های روز دنیا بوده و تلاش کرده به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.    

وضعیت شبکه وایمکس ایرانسل
وی با اشاره به رشد ۱۲۴ درصدی مشترکین وایمکس ایرانسل طی ۶ ماه اخیر، از رسیدن تعداد مشترکین وایمکس ایرانسل به ۱۷۵ هزار مشترک، تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵ شهر، نصب ۶۴۰ دستگاه BTS وایمکس در ۷ استان تحت پوشش و ایجاد بیش از ۷۰۰ نمایندگی فروش وایمکس در کشور خبر داد.
دزفولی با اشاره به اینکه در پروانه وایمکس امکان ارایه خدمات وایمکس سیار وجود ندارد، اما قابلیت ارایه آن در شبکه وایمکس ایرانسل وجود دارد، گفت: در پروانه‌ای که صادر شده امکان ارایه خدمات موبایل وایمکس وجود ندارد اما در این باره از رگولاتوری درخواست مجوز کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت کند.
به گفته وی، وایمکس هم در کشور و هم در دنیا یک فناوری جدید است و همچون شبکه موبایل برای هر اپراتوری زمان می‌خواهد تا پوشش آن تکمیل شود.
دزفولی ادامه داد: در بحث اینترنت برخلاف تلفن همراه، نیاز اصلی وایمکس، اینترنتی است که از طریق سازمان‌های دیگر در اختیار شبکه ایرانسل قرار می گیرد و هرگونه فراز و نشیبی در این پهنای باند دریافتی، خدمات اینترنت وایمکس و GPRS ایرانسل را تحت الشعاع قرار می‌دهد.  

  درآمد ۶۶ هزار میلیارد ریالی دولت از محل پروژه ایرانسل
دزفولی، درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل در مدت ۵ سال گذشته را ۶۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این عدد درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل است و در آن درآمد دولت از طریق شرکت‌های همکار ایرانسل ذکر نشده است. به گفته وی این درآمد با رشد سالانه ترکیبی ۷۲ درصد، از معدود پروژه‌هایی است که این میزان درآمد را برای دولت ایجاد کرده است.
به گفته وی، از این مبلغ، ۳۵ هزار میلیارد ریال مستقیما توسط ایرانسل به خزانه واریز شده و ظرف ۶ ماه اول سال جاری مجموع واریزی به خزانه دولت به ۱۳۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و در این میان موفق شده است ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.
به گفته وی، ایرانسل از هر یک ریال درآمدی که کسب می‌کند، حدود ۳۵ درصد آن را بلافاصله دوباره به دولت برمی‌گرداند که ۲۸.۱ درصد متعلق به تسهیم درآمد، ۳ درصد خدمات عمومی، ۰.۲۵ درصد حق سازمان تنظیم مقررات، حق فرکانس، GSM و مایکرو و غیره است.
دزفولی افزود: در ایرانسل سیستم دقیق محاسبه قیمت تمام شده وجود دارد که با چند صد پارامتر قیمت تمام شده هر محصولی را درمی‌آورد و همه خدماتی که ارایه می‌کنیم، درچارچوب تسهیم درآمد است و بر مبنای درآمد دولت و قیمت تمام شده ایرانسل است و در ابتدای عرضه خیلی از سرویس‌ها ابتدا ما هزینه‌های آن را تقبل می‌کنیم تا صاحبان محتوا نقطه سر به سر برسند.
به گفته وی بدون محاسبه درآمدهای ناشی از پیام کوتاه، درآمد ایرانسل از خدمات ارزش افزوده را ۴ درصد عنوان کرد و گفت: این عدد در قیاس با خیلی از کشورها عدد خوبی است اما راضی‌کننده نیست و هدف‌های بالاتری را برای خودمان تعریف کرده‌ایم و با سرویس‌های متنوعی که بخشی از آن در نمایشگاه تله‌کام امسال عرضه خواهند شد، این رقم افزایش می‌یابد.
دزفولی تصریح کرد که توسعه خدمات در آینده عمدتا روی خدمات دیتا خواهد بود و حوزه رقابت هم سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر خدمات دیتا خواهد بود.    

هدفمندسازی در مفهوم عام
دزفولی گفت: در بحث هدفمندسازی به مفهوم عام آن، ایرانسل با هدف نسبتا برابر همه اقشار کشور از همه امکانات کشور سعی کرده است با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و پوشش ۲۲ هزار روستا، یکسان‌سازی نرخ مکالمه در کل کشور، ارایه تعرفه‌های تخفیفی متناسب با نحوه استفاده کاربر و برقراری رومینگ برای همه، امکان استفاده از تلفن همراه را برای همه اقشار میسر کند و هر سرویسی که در کلان شهرها و پایتخت ارایه می‌شود، در روستاها نیز همان سرویس‌ها ارایه می‌شوند.  

امکان استفاده از خدمات ارتباطی برای همه اقشار
به گفته وی، در بحث برابری، ایرانسل با فراهم‌آوردن زیرساخت‌های ارتباطی و امکانات و بسترها برای کسب و کار و دولت الکترونیکی، حرکت در جهت افزایش بهره‌وری، ارتقای سیستم‌های اداری، تحول در خدمات رسانی به مردم و صرفه جو.یی در انرژی را توسعه داده است و موفق به دریافت جایزه بهره‌وری ۱۴۰۴ شده است.
مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه دهه ۹۰، دهه پیشرفت و عدالت است، گفت: ایرانسل با ارایه تعرفه‌های مختلف متناسب با همه اقشار جامعه، به صفر رساندن قیمت سیم‌کارت، گسترش شبکه در گستره جغرافیایی کشور، یکسان‌سازی نرخ مکالمات در سطح کشور و حذف هزینه جابجایی تلاش کرده است تا امکان استفاده از تلفن همراه و خدمات ارتباطی را برای همه اقشار و بخش‌های محروم کشور میسر کند.
به گفته وی، در مصرف بهینه که یکی از شاخص‌های سال جهاد اقتصادی است، ایرانسل با ارایه طرح‌های تعرفه مختلف، شارژ شگفت‌انگیز و غیره این امکان را برای مشترکین خود فراهم کرده است تا تعرفه مقرون به صرفه و بهینه را برای خود انتخاب کرده و هزینه‌های خود را مدیریت و کاهش دهند.
دزفولی افزود: در بحث الگوسازی، ایرانسل با بکارگیری بهترین فناوری‌ها، روش‌ها، سیستم‌ها، منابع انسانی و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و ایجاد تحول در مدیریت کشور توانسته است الگوی مناسبی برای استفاده در سایر صنایع و دیگر عرصه‌ها باشد که آن را در مقایسه با بقیه شاخص‌ها، شاخص مهمتری از نظر فضای کسب و کار کشور می‌دانیم.
وی به فعالیت ایرانسل در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، محیط زیست و زیبایی شهرها اشاره کرد و گفت: به استفاده مشترک از سایت‌های BTS موجود در ایستگاه‌های آتش نشانی، پل‌های عابر پیاده و دکل‌های موجود در سطح شهر برای حفظ زیبایی شهر و برهم نزدن مبلمان شهری اقدام کردیم و معتقدیم علیرغم اینکه شبکه باید به صورت مرتب از نظر ظرفیت و پوشش توسعه یابد، نباید به گونه‌ای نیز عمل کنیم که فضای شهری نامناسب شود.    

راه‌اندازی سایت‌های سبز با استفاده از انرژی ترکیبی
مدیرکل گروه پروژه ایرانسل نیز با اعلام استفاده از انرژی‌های ترکیبی، خورشیدی، بادی، سوخت و برق برای جلوگیری از اتلاف انرژی و ادامه ایجاد اولین سایت‌های سبز با انرژی ترکیبی در کشور توسط ایرانسل اظهار داشت: ایجاد سایت‌های مورد تائید سازمان انرژی اتمی از لحاظ بی‌ضرر بودن تشعشات از سیاست‌های ایرانسل است و برهمین اساس تمام سایت‌ها تحت استانداردها و نظارت سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی می‌شوند و میزان تشعشعاتی که از سایت‌های ایرانسل ساطع می‌شود، بین یک صدم تا یک پانصدم حد مجاز است.
مهندس محمود طلایی با اشاره به همکاری با مراجع ذیصلاح درخصوص اثبات بی‌ضرر بودن آنتن‌های تلفن همراه ایرانسل گفت: در این باره توافقنامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت امضا شد که براساس آن از سایت‌های ایرانسل به صورت اتفاقی نمونه‌برداری کرده و آنها را نیز اندازه گیری کردند که مهر تائیدی بر ادعای ما و سازمان انرژی اتمی روی استاندارد بودن تشعشعات سایت‌های ایرانسل بوده است.    

برآوردن نیازهای بیان نشده مشترکان
طلایی به فعالیت ایرانسل در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی اشاره کرد که براساس آن در حوزه ورزش، اولین حامی لیگ برتر خلیج فارس، حامی لیگ برتر خلیج فارس جام ایرانسل، حمایت از از تیم ملی والبیال، حمایت از تیم کنگ‌فو و حمایت از سه دوره مسابقات رالی کشور از جمله سوابق آن است.
به گفته مدیرکل گروه پروژه ایرانسل، برآورده ساختن نیازهای بیان نشده مشتری همچون بانکداری همراه، روزنامه همراه، نقشه مجازی، شبکه اختصاصی مجازی، پیامک انبوه تجاری، فعال کردن سرویس رومینگ برای تمام مشترکین اعتباری، رشد تنوع آهنگ‌های پیشواز از ۵ هزار محصول به ۱۲ هزار محصول، رشد ۱۰۰ درصدی ضریب نفوذ پیشواز، افزایش لینک‌های پشتیبان انتقال به منظور کاهش قطعی لینک‌های استیجاری، افزایش تعداد نقاط اتصال متقابل با سایر اپراتورها، توسعه پهنای باند، افزایش کفیت انتقال صوت و بررسی پارامترهای کیفی شبکه منجر به رشد کیفی شبکه شد.     افزایش ۳۰۰ درصدی استفاده از خدمات دیتا
دزفولی از افزایش ۳۰۰ درصدی استفاده از خدمات دیتا در مقایسه با سال قبل خبر داد که توسعه خدماتی مانند نما، پیشخوان، محتوای تلفن همراه، محصولات تعاملی چندرسانه‌ای، افزایش تنوع بسته‌های وایمکس برای نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان، استفاده از بستر ارتباطی ایرانسل به عنوان یک بستر انتقال امن دیتا در حوزه بانکی مانند پایانه‌های فروشگاهی و خودپردازها، استفاده از این شبکه در مدیریت حمل و نقل و ناوگان خطوط BRT و شرکت‌های حمل و نقل برای وسایط نقلیه سبک و سنگین از جمله کاربردهای آن است و در حوزه انرژی نیز سعی شده قرائت کنتورهای آب و گاز و برق از طریق بستر ارتباطی ایرانسل انجام شود.