ایرانسل آمادۀ جذب سرمایۀ ایرانیان از هر جای جهان است
مدیرعامل ایرانسل، در گفتوگو با ایرانیان خارج از کشور طی یک برنامۀ زندۀ تلویزیونی، فرصتهای موجود برای سرمایهگذاری و رویکردهای جدید اپراتور دیجیتال ایران را تشریح کرد.
دکتر بیژن عباسی آرند، که ساعت 22 یکشنبه شب، 31 فروردین 1399، در برنامۀ زندۀ «مشاور» شبکۀ جهانی جامجم حضور یافته بود، ضمن اعلام آمادگی ایرانسل برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور و دریافت تجارب آنان، به پرسشهای مجری برنامه و مخاطبان ایرانی آن در جهان نیز پاسخ داد.
معرفی فرصتهای سرمایهگذاری برای ایرانیان خارج از کشور
مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به پرسشی در زمینۀ فرصتهای سرمایهگذاری موجود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با ذکر مثالی از سرمایهگذاری ایرانسل در خدمات تاکسی آنلاین «اسنپ»، آن را یک نمونۀ موفق سرمایهگذاری در ایران با حضور سرمایهگذار خارجی عنوان کرد و با معرفی یک شرکت سرمایهگذاری زیرمجموعۀ ایرانسل برای مدیریت جذب سرمایه و حمایت از کسبوکارهای نوپا، بازار ایران را دارای یک پتانسیل قوی برای جذب سرمایه دانست.
وی حوزههای بهداشت، سلامت و آموزش را از حوزههای مورد توجه ایرانسل دانست و گفت: «رویکرد جدید ایرانسل، به سمت «اپراتور دیجیتال» و توسعۀ خدمات دیجیتالی است که باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم شود.»
ایرانسل پرچمدار توسعۀ ارتباطات موبایل در ایران است
عباسی آرند همچنین در این برنامه با اشاره به فرایند شکلگیری و تاریخچۀ تأسیس و رشد شرکت ایرانسل و سرمایهگذاری خارجی انجام شده در این پروژه، با بیان اینکه «ایرانسل هم اکنون نزدیک به 50 میلیون مشترک فعال دارد.» گفت: «فناوری تلفن همراه ارائه شده در ایران، از لحاظ تکنولوژی همان چیزی است که در کشورهای پیشرفته ارائه میشود و صنعت مخابرات و ارتباطات موبایل که ایرانسل از پرچمداران توسعۀ آن در ایران است، از بخشهایی است که فاصلۀ ایران و جهان در این زمینه ناچیز است.»
وی افزود: «تجربۀ خوب این سرمایهگذاری نشان داد که میتوان آن را تکرار کرد و این فرصت اکنون در حوزههای جدید و راهحلهای دیجیتال (Digital Solutions) نیز فراهم است.»
بومیسازی تولید گوشی تلفن همراه
مدیرعامل ایرانسل همچنین در پاسخ به پرسشی دربارۀ امکان ورود سرمایهگذار خارجی در حوزۀ تولید تلفن همراه گفت: در این زمینه خوشبختانه در سالهای اخیر کارهای خوبی در کشور شده و در حوزۀ تجهیزات شبکۀ موبایل که معمولاً چند شرکت معروف، تأمینکنندۀ نیاز اپراتورها در دنیا هستند، در بخش تجهیزات Passive اقدامات خوبی شده و نزدیک به 90 درصد بومیسازی انجام شده است و در مورد تجهیزات Active نیز شرکتهای داخلی با کمک اپراتورها در حال سرمایهگذاری هستند.
وی افزود: در مورد تولید گوشی تلفن همراه در داخل، در گذشته به دلیل عدم رشد تکنولوژی و عدم دسترسی به بازار جهانی، برای تولید چنین محصولی جذابیت کمی در کشور وجود داشت؛ ولی در سالهای اخیر به دلیل رشد ارزش دلار و افزایش قیمت تمام شده این محصول، زمینۀ خوبی برای بومیسازی حداقل بخشی از آن به وجود آمده است.
وی ادامه داد: تولید گوشی تلفن همراه ایرانی یکی از پروژه هایی است که وزارت ارتباطات در حال پیگیری آن است و ایرانسل به عنوان یکی از محورهای اصلی این پروژه، کار خود را در راستای بومیسازی آن با همکاری شرکتهای داخلی شروع کرده و فکر میکنم یکی از حوزههایی است که اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند مشارکت کنند، زمینۀ خوبی برای بازگشت سرمایه و کسب سود در آن وجود دارد.
عباسی آرند همچنین «قیمت» و «کیفیت» را دو عامل بسیار مهم در تولید گوشی تلفن همراه دانست که لازم است در این زمینه مدنظر قرار گیرد و با توجه به دسترسی ایرانیان خارج از کشور به بخشی از تکنولوژی روز دنیا، کمک هموطنان مقیم خارج را در این زمینه مهم و مؤثر عنوان کرد.