۲۰ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۳:۳۵

Chat، آخرین راه‌کار گوگل در حوزه پیام‌رسانی

Chat، آخرین راه‌کار گوگل در حوزه پیام‌رسانی

شرکت گوگل آماده می‌شود تا سرویس گپ‌زنی جدیدی تحت عنوان Chat را ارائه کند تا جایگزین پیامک‌های متنی استاندارد شود، حرکتی که به‌نظر کارشناسان می‌تواند ویژگی‌های پیشرفته‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد، ویژگی‌هایی که همین حالا در سرویس‌های پیام‌رسان مشهوری مانند iMessage اپل یا واتس‌اپ وجود دارند. بیایید ببینیم Chat چطور می‌تواند به آشفتگی موجود در حوزه پیام‌رسانی اندروید خاتمه دهد.

در حالی که کاربران آی‌فون سال‌هاست یک راه‌کار ساده و قابل اعتماد را برای گپ‌زنی و پیام‌رسانی متنی در قالب iMessage در اختیار دارند؛ این موضوع یکی از مشکلات قدیمی کاربران اندروید محسوب می‌شود. در واقع با وجود آن که گوگل بارها تلاش کرده با عرضه اپلیکیشن‌های مختلفی این مساله را حل کند، اما تا امروز موفقیت چندانی نداشته است.

حالا شرکت گوگل تصمیم گرفته رویکرد متفاوتی را برای حل مشکل اتخاذ کند و بجای ارائه یک اپلیکیشن بهتر، قواعد بازی پیام‌رسانی متنی را در یک مقیاس جهانی تغییر دهد. راه‌کار جدید این شرکت که با نام Chat شناخته می‌شود، مبتنی بر استانداردی تحت عنوان پروفایل عمومی سرویس‌های ارتباطی غنی (Universal Profile for Rich Communication Services) است. در واقع پیامک (SMS) ساختار پیش‌فرضی است که همه از آن استفاده می‌کنند و حالا گوگل در نظر دارد همان تجربه پیام‌رسانی پیش‌فرض را تا سطح سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مدرن، روی گوشی‌های اندرویدی ارتقا دهد.

به‌عنوان بخشی از این تلاش، گوگل سرمایه‌گذاری و کار روی آخرین اپلیکیشن پیام‌رسانی خود یعنی Allo را متوقف می‌کند. این فرآیند توقف پروژه شامل انتقال کل تیم درگیر با آن و همچنین تخصیص تمام منابع مربوطه به اپلیکیشن دیگری یعنی Android Message است.

عده‌ای از کارشناسان اعتقاد دارند که این حرکت گوگل در واقع نوعی عقب‌نشینی استراتژیک برای این غول فناوری محسوب می‌شود. با این‌حال گروه دیگری بر این باورند که گوگل برای رسیدن به نوعی پیروزی، ابتدا باید به شکست خود اعتراف کند.

توجه داشته باشید که Chat یک اپلیکیشن پیام‌رسانی نیست. در واقع شما باید آن را بیشتر چیزی شبیه به یک مجموعه جدید از ویژگی‌های مدرن در داخل اپلیکیشنی در نظر بگیرید که از قبل روی اکثر گوشی‌های اندرویدی نصب شده است. به‌عبارت ساده‌تر می‌توان گفت Chat یک نام کاربرپسند برای پروتکل ارتباطی RCS است، استاندارد جدیدی که برای جایگزینی SMS در نظر گرفته شده و به‌طور خودکار در اپلیکیشن پیش‌فرض پیام‌رسانی اندروید یعنی Android Message فعال می‌شود.

با شروع استفاده از Chat، کاربران ویژگی‌های زیادی را در اختیار خواهند داشت که در سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی کاملا استاندارد هستند. در بین این ویژگی‌ها می‌توان به رسیدهای دریافت پیام، شاخص تایپ (که نشان می‌دهد طرف مقابل در حال تایپ یک پیام است)، تصاویری با تفکیک‌پذیری کامل، ویدیو و پیام‌رسانی گروهی اشاره کرد.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که Chat یک سرویس مبتنی بر اپراتور محسوب می‌شود، نه یک سرویس گوگل. به‌عنوان نشانه‌ای از اهمیت موضوع برای گوگل، این شرکت پیشگام توسعه یک استاندارد جدید در این حوزه شده است تا سرویس‌های Chat تمام اپراتورها قابلیت همکاری با یکدیگر را داشته باشند. اما Chat درست مانند SMS فاقد رمزنگاری end-to-end است و از همان استانداردهای نظارت قانونی پیروی می‌کند. به‌عبارت دیگر باید می‌توان گفت Chat به‌اندازه iMessage یا Signal امن نیست.

اگر پیامی را برای شخصی بفرستید که به هر دلیلی Chat روی گوشی او فعال نیست یا از یک گوشی اندرویدی استفاده نمی‌کند، پیام به‌طور خودکار به یک پیامک متنی (SMS) تبدیل می‌شود، تا حدود زیادی شبیه به همان اتفاقی که روی iMessage می‌افتد.

بنابراین می‌توان گفت که گوگل بجای ادامه تلاش خود برای جلو بردن Allo و یا ایجاد یک اپلیکیشن پیام‌رسانی دیگر تصمیم گرفته ویژگی‌های جدیدی مانند جستجوی GIF و Google Assistant را در اپلیکیشن پیش‌فرض Android Messages پیاده‌سازی کند که روی اکثر گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. گوشی‌های سامسونگ نیز با استفاده از اپلیکیشن سامسونگ از Chat پشتیبانی خواهند کرد.

در حال حاضر بیش از ٥٠ اپراتور و ١١ تولیدکننده از RCS پشتیبانی می‌کنند و گوگل امیدوار است که بتواند پیش از پایان سال ٢٠١٨ Chat را در اختیار گستره وسیعی از کاربران در سراسر جهان قرار دهد. با این‌حال فعال‌سازی ساختار مذکور به تصمیم اپراتورها بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر، هنوز بحث‌های زیادی درباره امنیت Chat وجود دارد. همچنین، هنوز هیچکس در خارج از شرکت اپل نمی‌داند که آیا این شرکت اساسا برنامه‌ای برای پشتیبانی از Chat روی iMessage دارد یا خیر. با در نظر گرفتن تمام این موارد، باید منتظر ماند و دید که آیا این بار گوگل می‌تواند به نتیجه مورد نظر خود برسد یا خیر.