۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۰۱:۵۱

گوشی‌های مفهومی جالب در نمایشگاه MWC 2018

گوشی‌های مفهومی جالب در نمایشگاه MWC 2018

نمایشگاه MWC بارسلون بزرگ‌ترین رویداد در صنعت موبایل است و هر سال شاهد معرفی و عرضه محصولات جدید شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه هستیم. اما نمونه‌های ارائه شده در این نمایشگاه الزاما محصولاتی نیستند که قرار است در آن سال روانه بازار شوند. در این مقاله به بررسی تعدادی از بهترین طرح‌های مفهومی کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم.

گوشی مخصوص بازی Nubia

Nubia به دلیل استفاده از مواد ممتاز و ویژه در گوشی‌های جذاب خود شهرت دارد. در نمایشگاه MWC 2018 این شرکت چینی یک مدل پیش‌نمونه از تلفن هوشمند بعدی خود را به‌نمایش گذاشت که به‌طور اختصاصی برای اجرای بازی‌های سنگین طراحی شده است.

برای علاقه‌مندان جدی بازی‌ها، داغ شدن ابزارهای موبایل (گوشی‌ها یا تبلت‌ها) همیشه یک مشکل جدی بوده است. حالا Nubia مدعی است که این مشکل را با استفاده از چهار روش خلاقانه برطرف کرده است. اولین راهکار، استفاده از یک ساختار فن در داخل ابزار است که به‌گفته Nubia از «سیستم آشفتگی» (turbulence system) برای افزایش جریان هوا در داخل ابزار بهره می‌گیرد. ویژگی دوم، پوشش داخلی است که از ماده نانوکربنی ساخته شده است. این پوشش به همراه قابلیت بالای بدنه گوشی در انتشار حرارت، رسانایی حرارتی مناسبی را فراهم می‌کند تا گرمای تولید شده در داخل گوشی سریع‌تر دفع شود. در نهایت، بخش خارجی بدنه گوشی از طراحی آیرودینامیک اتومبیل‌های ورزشی با برش الماس الهام گرفته شده است که شرکت تولیدکننده مدعی است بازدهی خنک‌کنندگی گوشی را افزایش می‌دهد.

این گوشی هنوز یک پیش‌نمونه مفهومی است و به همین دلیل هنوز نمی‌توان در مورد میزان موفقیت طراحی آن اظهار نظر کرد. وجود نوارهای LED قرمز در پشت گوشی، ظاهر منحصربه‌فردی برای آن ایجاد کرده است. به‌گفته مسئولان Nubia، این گوشی در سال جاری با استفاده از جدیدترین پردازنده و احتمالا با حافظه RAM بالا عرضه خواهد شد.

Ulefone T2 Pro

نمایشگاه MWC 2018  پر بود از محصولاتی که از طراحی آی‌فون ۱۰ (iPhone X) تقلید کرده بودند. اما با وجود آن‌که شاید Zenfone 5 شرکت ایسوس بهترین نمونه در بین این گروه محسوب می‌شد، اما گوشی Ulefone T2 Pro هم توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرد. بخش عمده‌ای از این توجه، به نمایشگر بسیار بزرگ ۶/۷ اینچی این گوشی با نسبت تصویری ۱۹:۹ مربوط می‌شد، در حالی که حاشیه‌های آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای باریک‌تر از آیفون ۱۰ بودند.

به‌نظر می‌رسد امسال طراحی‌های بدون حاشیه جذابیت زیادی پیدا کرده‌اند اما عملکرد واقعی آن‌ها در هنگام استفاده همیشه موفق نیست، زیرا احتمال لمس تصادفی صفحه نمایش با بخش‌های مختلف دست افزایش پیدا می‌کند. البته با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی ارائه شده در نمایشگاه هنوز یک پیش‌نمونه است، می‌توان امیدوار بود که مشکل مذکور با تعبیه یک الگوریتم حذف تماس کف دست، برطرف شود.

Vivo Apex

شرکت Vivo در نمایشگاه  CES 2018 به‌راحتی بسیاری از بازدیدکنندگان را با اسکنر اثر انگشت روی صفحه نمایش گوشی خود غافلگیر کرد. حالا در MWC 2018 این شرکت همان تجربه را با یک طراحی مفهومی جدید تکرار می‌کند که متاسفانه قرار نیست به‌عنوان یک محصول واقعی روانه بازار شود.

Vivo Apex یک نمونه مفهومی جالب توجه است که به‌گفته Vivo، نیم‌نگاهی به مسیر آینده گوشی‌ها را نشان می‌دهد. می‌توان گفت تقریبا تمام بخش جلویی گوشی به صفحه نمایش اختصاص یافته و تنها یک حاشیه ۱/۸ میلی‌متری بالا و طرفین آن را احاطه کرده است. برای آنکه حاشیه پایینی تا حد امکان کوچکتر شود (۴/۳ میلی‌متر)، Vivo از یک نمایشگر OLED انعطاف‌پذیر استفاده کرده تا بتواند قسمت پایین نمایشگر را در داخل بدنه به‌سمت پشت خودش جمع کند. به‌این ترتیب، نسبت نمایشگر به سطح گوشی Apex به ۹۸ درصد می‌رسد که یک پیروزی برای Vivo محسوب می‌شود.

به‌عنوان یک گام فراتر از اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر در مدل X20 UD، به جای یک نقطه خاص شما می‌توانید تقریبا از یک سوم نمایشگر گوشی به‌عنوان سطح اسکن اثر انگشت استفاده کنید. موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید گزینه باز کردن گوشی با ثبت دو اثر انگشت را فعال کنید. به‌این ترتیب هنگام باز کردن گوشی باید هر دو انگشت خود را در محل‌های تعیین شده قرار دهید، یا حتی می‌توانید باز شدن گوشی را مشروط به اسکنر اثر انگشت دو شخص متفاوت کنید.

به‌عنوان ویژگی عجیب بعدی، در Apex به‌محض باز کردن برنامه دوربین در حالت سلفی، یک دوربین سلفی از قسمت بالای بدنه گوشی خارج می‌شود. شاید این روش پیاده‌سازی دوربین سلفی کمی عجیب به‌نظر برسد، اما وقتی تمام سطح گوشی را به نمایشگر اختصاص می‌دهید، لازم است برای تعبیه دوربین سلفی به روش‌های ابتکاری متوسل شوید.

در نهایت، شما نمی‌توانید روی Apex هیچ بلندگویی پیدا کنید. در عوض، Vivo از فناوری «پخش صدا از نمایشگر» یا Screen Sound Casting استفاده کرده است که در آن، لرزش نمایشگر کل گوشی را به یک بلندگو تبدیل می‌کند. کافیست گوش خود را به بدنه گوشی نزدیک کنید تا صدای طرف مقابل را با کیفیت مناسبی بشنوید.

اخبار مرتبط