۳ دی ۱۴۰۲ . ۲۳:۳۵

رونمایی از «5G-SA» ایرانسل در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳

رونمایی از «5G-SA» ایرانسل در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳

ایرانسل از نسل پنجم تلفن همراه در حالت مستقل (5G Standalone)، در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال، حالت 5G-SA که برای اولین‌بار در کشور ارائه می‌شود، با حضور دکتر علی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات، دکتر سیدمحمد موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، مهندس مجید سلطانی، مدیرعامل مخابرات، دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران ایرانسل رونمایی شد.

ایرانسل به عنوان اولین اپراتور ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، برای اولین بار در کشور حالت 5G Standalone را پیاده‌سازی کرده است و از تمام قابلیت‌های 5G به عنوان یک نسل سرویس‌محور می‌توان استفاده کرد. یکی از محورهای اصلی 5G قابلیت B2B است که صنایع می‌توانند از آن استفاده کنند و حالت Standalone باعث می‌شود، 5G در قالب یک شبکه خصوصی به صنایع بزرگی که در کشور وجود دارند، ارائه شود. 

در جریان این رونمایی، مدیرعامل ایرانسل، از ارائه خدمات 5G ایرانسل به صنایع بزرگ ایران مانند فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: با 5G Standalone می‌توانیم خدمات بهتری به صنایع و سازمان‌های بزرگ کشور ارائه دهیم و انتظارات صنایع در استفاده از خدمات 5G را برآورده کنیم.

از ویژگی‌های این حالت 5G، می‌توان به ارائه سطوح مختلف سرویس برای مشترکان براساس نیاز (Network Slicing)، کاهش تأخیر (Latency) و اطمینان از ارسال بسته‌های دیتای سالم (Reliability)، پوشش تعداد زیادی از تجهیزات متصل به سیم‌کارت (تا یک میلیون) در یک منطقه محدود به میزان مورد نیاز برای مواردی مانند ماشین‌های خودران و مصارف پزشکی و کاهش مصرف باتری گوشی‌های تلفن همراه، اشاره کرد.

علاوه بر این مزیت‌ها، یکی از مهمترین قابلیت‌هایی که حالت 5G Standalone در اختیار مشترکان می‌گذارد، Mobile Edge Computing (MEC) است که باعث می‌شود محاسباتی که بر بستر شبکه در هسته شبکه انجام می‌شود، به کاربر نزدیک شده و از توان پردازشی که سمت کاربر وجود دارد، استفاده حداکثری شود.

ایرانسل، برنامه جامع «تحول دیجیتال» را با هدف توانمندسازی جامعه ایرانی در سبک زندگی دیجیتال، در دستورکار خود قرار داده و تاکنون نقشی اساسی در گسترش زیرساخت ارتباطات کشور به عنوان هسته مرکزی تحول دیجیتال ایفا کرده است. نقشه راه و چشم‌انداز ایرانسل، گسترش این نقش از طریق توسعه زیرساخت اینترنت نسل پنجم و شبکه فیبرنوری و همچنین ورود تأثیرگذار و قدرتمند در لایه‌های پلتفرمی و تمرکز بر مدیریت و راهبری اکوسیستم دیجیتال در کنار سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی، اَبَرداده، رایانش ابری و… است.

جدیدترین دستاوردهای شبکه 5G و فیبرنوری، راهکارها و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، تحقیق و توسعه، نوآوری، بومی‌سازی، راهکارها و سرویس‌های دیجیتال، راهکارهای سازمانی، پشتیبانی از مشتریان، محصولات نرم‌افزاری و منابع انسانی، از جمله مهمترین بخش‌های غرفه ایرانسل در این نمایشگاه هستند.

علاقه‌مندان به بازدید از آخرین دستاوردهای فناورانه و نوآورانه ایرانسل در بیست ‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری‌اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، می‌توانند تا ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲، به سالن اصلی نمایشگاه (۸و۹) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، از ساعت ۸ تا ۱۶ مراجعه کنند.

اخبار مرتبط