۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۱۲:۳۳

روند صنعت خودرو در سال ۲۰۱۸

روند صنعت خودرو در سال ۲۰۱۸

صنعت اتومبیل در سال ۱۸٩۸ متولد شد، زمانی که Robert Alison اولین خودرو را از شرکت Winton Motor Carriage خرید. صنعت اتومبیل هم در طول سال‌ها دستخوش تحولات فراوانی شده است؛ به طوری که اتومبیل‌های مدرن امروزی به اولین خودروی فروخته ‌شده در تاریخ هیچ شباهتی ندارند. با فناوری جدید، این صنعت در سال ۲۰۱۸ ، بیش از پیش تغییر خواهد کرد.  در این مقاله به بررسی برخی از بزرگ‌ترین تغییرات صنعت خودرو در سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم؛ تغییراتی که مشتریان باید از آن‌ها آگاه باشند.

از وقتی گوگل آزمایش اتومبیل‌های خودران (Self-driving) خود را آغاز کرد، هدایت مستقل (Autonomous driving) از عناوین همیشگی مباحث مرتبط با اتومبیل بوده است و امروز به‌نظر می‌رسد بالاخره می‌توانیم پیشرفت‌های واقعی در این زمینه را شاهد باشیم. خودروی Waymo به حسگرهای توکار جدیدی مجهز شده است. بعضی از متخصصان پیش‌بینی می‌کنند اولین اتومبیل کاملا خودران سال آینده روانه بازار شود.

این موضوع فرصت‌های چشمگیری را برای مشتریان در سراسر جهان فراهم می‌کند. مزایای اتومبیل‌های خودران عبارتند از:

– کاهش تصادفات مرتبط با خواب‌آلودگی

– افزایش بازدهی مشتریان، زیرا به جای رانندگی می‌توانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند

– امکان برقراری ارتباط اجتماعی بیشتر رانندگان با مسافران

– کاهش هزینه‌های بیمه، زیرا این اتومبیل‌ها به‌تدریج نرخ تصادفات را پایین می‌آورند

سال‌هاست خانواده‌های بزرگ مزایای خودروهای شاسی‌بلند (Sport utility vehicle یا به اختصار SUV) را درک کرده‌اند. خودروهای شاسی‌بلند فضای بیشتری دارند و این ویژگی برای خانواده‌هایی با دو یا چند کودک ایده‌آل است. اما بازده سوخت این خودروها پایین‌تر از مدل‌های کوچک‌تر است و چندان چالاک نیستند.

خوشبختانه یک مدل دورگه جدید، به نام خودروهای کراس‌اوور از راه رسیده است. این خودروها ترکیبی از خودروهای شاسی‌بلند و معمولی‌اند. Michelle Krebs تحلیلگر ارشد مجموعه تحقیقات صنعتی Autotrader در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفته است این خودروهای جدید از محبوبیت بیشتری برخوردارند، زیرا با انواع کاربردهای مختلف، بسیار تطبیق‌پذیر هستند. در سال ۲۰۱۶، تقریبا شش میلیون کراس‌اوور فروخته شده است و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۱۸ هم افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۸ افراد میانسال بسیاری (با میانگین سنی حدود ۵۰ سال) به  سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند و  برای سفر به نقاطی که تا به حال فرصت دیدن آنها را نداشته‌اند برنامه‌ریزی می‌کنند. از آنجا که این گروه سفرهای بین شهری زیادی خواهند داشت و با جاده‌های بسیار ناهمواری روبرو خواهند شد به خرید خودروهایی به‌روز و همه‌کاره علاقه‌مند هستند؛ خودرویی که توان سفر در جاده‌های ناهموار و خاکی را داشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این نوع اتومبیل‌ها هم افزایش چشمگیری داشته باشد.

صنعت خودرو در طول سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده است. یکی از این چالش‌ها، افزایش چشمگیر عرضه و فروش قطعات تقلبی در بازار است. این صنعت‌ راه‌حل‌های مختلفی را در این زمینه بررسی کرده است که یکی از آن‌ها استفاده از فناوری Blockchain برای ارزیابی تامین‌کنندگان است. حذف قطعات تقلبی از بازار می‌تواند به شفافیت کمک کند و به استراتژی‌های قیمت‌گذاری کارآمدتر منتهی شود.

بیگ‌ دیتا از جمله عوامل اصلی ایجاد تغییر در تمام صنایع شناخته می‌شود. صنعت خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. وزارت راه و ترابری آمریکا اخیرا قوانین تازه‌ای را پیشنهاد کرده است تا برقراری ارتباط متقابل بین خودروها در جاده‌ها را تا سال ۲۰۲۰ به‌طور چشمگیری آسان‌تر کند.

اخبار مرتبط