۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۱۱:۵۵

با دوربین تلفن هوشمند خود عکس‌های بهتر بگیرید

با دوربین تلفن هوشمند خود عکس‌های بهتر بگیرید

دوربین‌های دیجیتال امروزه در تنوع بسیار گسترده‌ای از مدل‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها ارائه می‌شوند. اما بدون تردید می‌توان گفت که تلفن‌های هوشمند با فاصله بسیار زیادی پرجمعیت‌ترین و متداول‌ترین قالب دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، کاربران صرف‌نظر از مدل تلفن هوشمند و قابلیت‌های دوربین آن، همیشه می‌خواهند بهترین عکس ممکن را بگیرند. ما در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

امروزه دوربین دیجیتال به یکی از مشخصه‌های تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است زیرا گذشته از عکسبرداری و ضبط ویدیو، برای کارهایی مانند کدهای QR و اسکن اسناد نیز به آن نیاز دارند. ممکن است شما با توصیه‌ها یا مقالات زیادی مواجه شده باشید که روی گرفتن عکس‌های بهتر با تلفن‌های هوشمند تمرکز دارند. در چنین منابعی به موضوعات مختلفی اشاره می‌شود که از تمیز نگهداشتن لنز دوربین تا قواعد پایه عکاسی و یا نحوه استفاده از اپلیکیشن‌های خاص را در بر می‌گیرند. با این‌حال، ما در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که صرف‌نظر از مدل تلفن هوشمند شما و قابلیت‌های آن یا سطح مهارت، وسواس و دقت خودتان، نتایج بهتری را به‌همراه خواهند داشت.

با حالت Auto دوربین‌تان آشنا شوید

به‌طور پیش‌فرض، وقتی اپلیکیشن دوربین خود را باز می‌کنید تنظیمات آن در حالت Auto قرار دارند. در واقع این حالت همه تنظیمات را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و شما تنها باید کلید شاتر را فشار دهید (یا روی آیکن آن ضربه بزنید). این آسان‌ترین روش عکاسی با یک دوربین دیجیتال است و حالت Auto روی تمام دوربین‌های دیجیتال وجود دارد.

با این حال شما با صرف کمی زمان می‌توانید آشنایی بسیار بهتری با نحوه کار این حالت روی دوربین تلفن هوشمندتان پیدا کنید. مثلا چه زمانی تنظیمات ISO بالاتر استفاده می‌کند (وضعیتی که باعث افزایش نویز عکس می‌شود)، یا چه زمانی از سرعت‌ شاتر را کاهش می‌دهد (که می‌تواند باعث تاری تصویر بخاطر لرزش دوربین یا حرکت سوژه شود). به این ترتیب می‌توانید تا حد امکان از چنین شرایطی اجتناب کنید تا عکس‌های بهتری را با حالت Auto ثبت کنید. در عین حال، تسلط روی حالت Auto به شما امکان می‌دهد که بدانید در چه شرایطی دیگری نمی‌توانید روی آن حساب کنید و باید به سراغ تنظیم دستی گزینه‌ها بروید.

تنظیمات پیش‌فرض را تغییر دهید

پیکربندی دستی تنظیمات و تغییر تنظیمات پیش‌فرض دوربین روی تلفن‌های هوشمند، تفاوت زیادی با دوربین‌های دیجیتال متعارف دارد. در واقع ترکیب کلی و چیدمان این تنظیمات می‌تواند در مدل‌های مختلف گوشی‌ها و یا بر حسب اپلیکیشنی که برای عکاسی از آن استفاده می‌کنید، بسیار متفاوت باشد. با این حال، تقریبا تمام اپلیکیشن‌های عکاسی روی تلفن‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند به تنظیمات اصلی مانند توازن سفید (White Balance)، حساسیت ISO، استفاده از فلاش و… دسترسی داشته باشید.

با کمی تمرین و بررسی این که هر یک از تنظیمات دوربین تلفن هوشمند شما چه تاثیری در نتیجه نهایی خواهد داشت، می‌توانید بهترین ترکیب را برای شرایط مختلف به‌دست آورید. مطمئن باشید وقتی با تنظیمات آگاهانه و شناخت کافی از دوربین و شرایط موجود عکاسی کنید، تفاوت چشمگیری در نتیجه‌ای که به‌دست می‌آورید وجود خواهد داشت.

یکی از تنظیماتی که باید به آن توجه کنید، گزینه عکاسی در حالت HDR است. این حالت دامنه دینامیک عکس شما را بهبود می‌بخشد و به عبارت ساده‌تر به عکس شما اجازه می‌دهد جزییات بسیار بیشتری داشته باشد. این حالت تقریبا در تنظیمات دوربین تمام تلفن‌های هوشمند مدرن امروزی به‌طور پیش‌فرض فعال شده است. اما بد نیست این موضوع را بررسی کرده و اگر این گزینه فعال نیست آن را به‌طور دستی فعال کنید.

در یک وضعیت مناسب عکاسی کنید

وضعیت بدن شما در هنگام عکاسی می‌تواند روی عکسی که می‌گیرید تاثیر داشته باشد. برای مثال اگر دست خود را بیش از حد برای نگهداشتن تلفن هوشمندتان در یک وضعیت خاص بکشید، احتمال لرزش دست و تار شدن عکس را افزایش می‌دهید. از سوی دیگر، چسباندن آرنج‌ها به طرفین بدن‌تان می‌تواند به ثبات وضعیت دوربین کمک کند.

شما همچنین می‌توانید تلفن هوشمند خود را روی یک جسم ثابت و محکم قرار داده و سپس آن را برای ثبت قاب مورد نظرتان تنظیم کنید. در بهترین حالت، می‌توانید با کمک یک گیره مخصوص، از یک سه‌پایه برای استقرار تلفن هوشمند و تنظیم زاویه دوربین آن استفاده کنید.

زوم دیجیتال را فراموش کنید

به‌عنوان یک قاعده کلی، هرگز از زوم دیجیتال دوربین‌تان استفاده نکنید. اگر می‌توانید، کمی به سوژه نزدیک شوید، در غیر این‌صورت بهتر است عکس خود را در بهترین شرایط ممکن و بدون زوم دیجیتال گرفته و سپس حاشیه اضافی آن را ببرید (Crop). در هنگام استفاده از زوم دیجیتال، شما عملا داده‌های تصویری ارزشمندی را از دست می‌دهید که قابل بازگشت نیستند و این موضوع کیفیت عکس نهایی را به‌شدت پایین می‌آورد. بعضی از تلفن‌های هوشمند امروزی امکان زوم اپتیکال را فراهم می‌کنند، در چنین مواردی می‌توانید بدون هیچ مشکلی از زوم اپتیکال (نه دیجیتال) استفاده کنید.

از هر صحنه چند عکس بگیرید

برای آن که شانس ثبت عکس دلخواه خود را بالا ببرید، هر بار چند عکس متوالی بگیرید. به این ترتیب اگر مثلا دست شما در عکس اول لرزیده باشد، ممکن است عکس سوم یا چهارم دقیقا همان چیزی باشد که می‎خواسته‌اید. در عین حال، هنگام عکاسی از کودکان، اتومبیل‌ها و یا حیوانات، این روش به شما اجازه می‌دهد بعدا بهترین وضعیت ثبت شده را انتخاب کنید. با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی قابل توجه تلفن‌های هوشمند امروزی، بعید می‌رسد که مشکلی با انجام این کار داشته باشید.

به‌علاوه، بسیاری از تلفن‌های هوشمند امکان عکاسی در حالت Burst را ارائه می‌کنند. در این حالت‌، به محض فشار کلید شاتر چندین عکس متوالی توسط دوربین گرفته می‌شود و شما می‌توانید بهترین نمونه را در بین آن‌ها انتخاب کنید.

عکس‌های خود را رتوش کنید

اگر واقعا به‌دنبال عکس‌های ممتاز هستید، ویرایش عکس‌ها را دست کم نگیرید. شما در هنگام عکاسی تمام جزییات ممکن را در عکس خود ثبت کرده‌اید، اما با صرف کمی وقت می‌توانید آن را به سطحی بسیار درخشان‌تر و زیباتر از چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسد، برسانید.

شما می‌توانید فرآیند ویرایش عکس‌ها را روی یک کامپیوتر شخصی و با نرم‌افزارهای تخصصی انجام داده و یا حتی از یک اپلیکیشن مناسب روی تلفن هوشمندتان برای این منظور استفاده کنید. مطمئن باشید با صرف کمی وقت و تغییر چند گزینه می‌توانید نتایج غیرمنتظره‌ای به‌دست آورید.

عکس‌هایتان را با فرمت RAW ذخیره کنید

اگر ویرایش عکس‌ها را در برنامه خود دارید، حتما امکان ذخیره‌سازی عکس‌ها با فرمت RAW روی تلفن هوشمندتان را بررسی کنید. البته این گزینه فعلا روی تعداد محدودی از تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های عکاسی قابل دسترسی است. با این حال، وجود چنین قابلیتی به شما امکان می‌دهد اطلاعات ثبت شده توسط دوربین تلفن هوشمندتان را پیش از فشرده‌سازی و تبدیل به فرمت JPEG در اختیار داشته باشید.

به این ترتیب، شما در هنگام ویرایش عکس خود اطلاعات خام بیشتری را در اختیار خواهید داشت که امکان رسیدن به نتیجه بهتری را فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که فایل‌های RAW فضای بسیار بیشتری را نسبت به نمونه‌های JPEG اشغال می‌کنند زیرا هنوز فشرده‌سازی نشده‌اند. به هر حال اگر چنین امکانی را در اختیار دارید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که در چه شرایطی استفاده از فرمت RAW می‌تواند مزایای کافی را تامین کند یا در چه شرایطی نیازی به استفاده از چنین فایل‌هایی ندارید.

از اپلیکیشن‌های بهتر استفاده کنید

طبیعی است که شما یک اپلیکیشن پیش‌فرض برای استفاده از دوربین تلفن هوشمندتان را در اختیار دارید. با این‌حال اپلیکیشن‌های مختلفی برای عکاسی روی تلفن‌های هوشمند ارائه شده‌اند که می‌توانند امکانات بهتر و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهند. برای مثال ممکن است متوجه شوید که دسترسی به تنظیمات مختلف روی یک اپلیکیشن خاص برایتان بسیار آسان‌تر است.

به‌عنوان یک نمونه مشخص، تعدادی از کاربران تلفن‌های هوشمند مختلف متوجه شده‌اند که استفاده از اپلیکیشن Google Camera باعث شده نسبت به قبل عکس‌های بهتری بگیرند. این اپلیکیشن به‌طور پیش‌فرض برای گوشی‌های Pixel شرکت گوگل طراحی شده و یکی از عوامل مهم موفقیت دوربین‌های این گوشی‌ها محسوب می‌شود.

از حالت Portrait استفاده کنید

حالت Portrait همان‌طور که از نام آن مشخص است برای عکاسی پرتره طراحی شده و تلاش می‌کند با ایجاد حالت آشنای بوکه (تار شدن پس‌زمینه سوژه)، عکس‌های پرتره بهتری را شبیه به نتایج دوربین‌های DSLR ارائه کند. توجه داشته باشید که حالت Portrait یک عمق میدان محدود را تقلید می‌کند و در بعضی از موارد عکس‌هایی که در این حالت می‌گیرید همان چیزی نخواهند بود که انتظار دارید. بهترین روش برای گرفتن عکس‌های خوب در این حالت، داشتن شناخت کافی از قابلیت‌های دوربین تلفن هوشمندتان و انتخاب صحنه‌هایی است که با آن انطباق داشته باشند.

اخبار مرتبط