۱۲ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۳:۲۰

eSIM، رویدادی بزرگ برای ابزارهای موبایل و اینترنت اشیا

eSIM، رویدادی بزرگ برای ابزارهای موبایل و اینترنت اشیا

eSIM از داغ‌ترین عناوین کنگره جهانی موبایل بارسلون 2017 بود. eSIM کوتاه‌ شده عبارت embedded SIM است که با عنوان eUICC هم شناخته می‌شود. eUICC مربوط به استاندارد جدیدی است که در سال 2013 معرفی شد و از همان زمان GSMA به ترویج آن پرداخته است. اما این پدیده جدید چیست و آیا وقت آن رسیده که ‌سراغ آن برویم؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

گوشی‌های تلفن همراهی که امروزه می‌شناسیم از سیم‌کارت پلاستیکی برای شناسایی و برقراری ارتباط با شبکه اپراتورهای موبایل استفاده می‌کنند. عنوان SIM سرواژه عبارت Subscriber Identity Module یا ماژول شناسایی مشترک است. در واقع سیم‌کارت، شماره مرجع منحصربه‌فردی برای حساب شما در شبکه اپراتور مورد نظرتان دارد تا تشخیص داده شود هزینه استفاده از خدمات باید در حساب چه کسی منظور شود و چه سطحی از سرویس باید در اختیار هر مشترک قرار گیرد. اما نکته اینجاست که مشخصات مذکور از قبل پیاده‌سازی شده‌اند و تغییر در آن‌ها ناممکن است.

eSIM فناوری تازه‌واردی نیست و می‌توان گفت ایده‌های اولیه آن از تلاش‌های GSMA ‏(GSM Alliance) برای بررسی امکان استفاده از سیم‌کارت نرم‌افزاری سرچشمه می‌گیرد و به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. eSIM در قالب یک تراشه SIM مجتمع، داخل ابزار شما قرار می‌گیرد و در واقع همان کار سیم‌کارت پلاستیکی را انجام می‌دهد. این تراشه از نانوسیم کوچک‌تر است و به ‌همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در ابزارهایی با محدودیت اندازه است. این موضوع تولیدکنندگان لوازم خانگی الکترونیکی را به این سو سوق داده است که eSIM راه‌کار مناسبی برای به‌کارگیری در محصولات خانگی مرتبط با ساختار اینترنت اشیا است. البته این قابلیت از نگاه تولیدکنندگان خودروها و محصولات مرتبط با آن هم دور نمانده است.

مزیت اصلی eSIM انعطاف‌پذیری آن است. اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرید اپراتور خود را تغییر دهید یا به کشور دیگری سفر کنید، لازم نیست سیم‌کارتتان را برای استفاده از خدمات اپراتور جدید عوض کنید. همه این کارها با یک تماس تلفنی شما از راه دور و با بهره‌گیری از فرآیند Remote SIM Provisioning روی eSIM ابزارتان انجام می‌شود.

افراد بسیاری بر این باورند که eSIM نهایتا در تمام گوشی‌های تلفن همراه پیاده‌سازی می‌شود. اما چشم‌انداز پیش روی این استاندارد بسیار فراتر از آن است که فقط گوشی‌های تلفن همراه را در بر گیرد.

تاثیر بهره‌گیری از eSIM را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد؛ ابتدا به تاثیر آن بر ابزارهای مرتبط (connected devices) امروزی می‌پردازیم. از بین بردن دردسرهای کار با یک سیم‌کارت و تعویض آن در سفر، تغییر اپراتور، تعویض گوشی و مسائلی از این دست بدیهی‌‌ترین مزیت eSIM است. در عین حال، اندازه کوچک آن به تولیدکنندگان امکان می‌دهد محصولات خود را در ابعاد کوچک‌تری ارائه کنند یا از فضای موجود برای کاربرد دیگری استفاده کنند (مثلا دیگر مجبور نخواهید بود بین نصب سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه در گوشی خود یکی را انتخاب کنید).

مزیت دیگر eSIM پنجره‌ای است که به ‌سوی محصولات جدید آینده می‌گشاید. اندازه کوچک و امکان مدیریت از راه دور، دو خصوصیتی هستند که به تولیدکنندگان امکان می‌دهد در تجهیزاتشان امکان برقراری ارتباط با شبکه موبایل را پیاده‌سازی کنند، بی‌آنکه نگران اندازه محصول یا روش پیاده‌سازی یک شکاف برای نصب سیم‌کارت باشند.

در نهایت، تردیدی نیست که eSIM ارتقایی ارزشمند و پایا برای سیم‌کارت‌های پلاستیکی امروزی است. هرچند شما زمانی می‌توانید از این مزایای گسترده بهره‌مند شوید که اپراتور تلفن همراهتان از این استاندارد پشتیبانی کند.

اخبار مرتبط