۱۲ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۳:۳۱

هر چیزی که باید درباره NFC بدانید

هر چیزی که باید درباره NFC بدانید

امروزه اکثر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به فناوری NFC مجهز شده‌اند و تعداد ابزارهای هوشمندی که از این فناوری استفاده می‌کنند به‌سرعت در حال افزایش است. شاید شما چیزهایی درباره کیف پول دیجیتال شنیده باشید. اما آیا تنها کاربرد NFC برای کیف پول دیجیتال، به عنوان جایگزین کارت‌های بانکی است؟ در این مقاله سعی کردیم اطلاعات ضروری درباره NFC و سپس موارد استفاده از آن را توضیح دهیم.

NFC ‏(Near-Field Communication) نوعی تکنولوژی بی‌سیم است که امکان برقراری ارتباط (Communication) نزدیک (Near) بین دو دستگاه را فراهم می‌کند. اگر دو ابزار مجهز به NFC را نزدیک هم قرار دهیم از طریق امواج رادیویی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دو دستگاه برقرار می‌شود. فرکانس کاری NFC‏، ۱۳/۵۶ مگاهرتز است که به صورت جهانی قابل دسترس است و حتی امکان انتقال اطلاعات بدون نیاز به وارد کردن رمز هم در این تکنولوژی وجود دارد. از آنجا که تکنولوژی NFC از تکنولوژی RFID مشتق شده، شباهت‌های زیادی با هم دارند، اما از جهاتی هم متفاوتند. مثلا NFC مانند RFID برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌کند، اما تفاوت آنها این است که NFC به ارتباطات در فاصله حداکثر ۱۰ سانتیمتری محدود شده است.  به همین علت است که برای انتقال اطلاعات لازم است گوشی‌های همراه بسیار نزدیک به هم باشند. این امر منجر به ایجاد امنیت بالاتر هم می‌شود.   

در ادامه به سه کاربرد متدوال NFC و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

– کیف پول دیجیتال: برای استفاده از کیف پول دیجیتال لازم است اپلیکیشن پرداخت را روی گوشی خود نصب کنید. در این صورت برای پرداخت‌ها کافیست گوشی خود را به دستگاه کارت‌خوان نزدیک کنید تا ارتباط از طریق NFC برقرار شود. سپس پیامی روی گوشی شما نمایش داده می‌شود که برای تایید عملیات پرداخت، از شما اسکن اثر انگشت یا رمز عبور می‌خواهد.

– برچسب‌های NFC: برچسب‌های NFC دارای میکروچیپ‌هایی هستند که اطلاعات روی آنها ذخیره می‌شود. تکنولوژی NFC به دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی امکان می‌دهد اطلاعات ذخیره شده روی این برچسب‌ها را بخوانند.

– امضای همراه: : این فناوری به شما امکان می‌دهد از راه دور و به صورت غیرحضوری بتوانید یک تراکنش الکترونیکی داشته باشید. امضای همراه می‌تواند اطلاعات احراز هویتی شما را از طریق شبکه تلفن همراه در اختیار یک ارائه‌کننده خدمات آنلاین که برای ارائه خدمات به احراز هویت شما نیاز دارد، قرار دهد. امضای همراه می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، مثلا از طریق برنامه‌های کاربردی روی تلفن همراه، سیم‌کارت هوشمند یا به‌واسطه نوع وی‍ژه‌ای از حافظه‌های SD. سیم‌کارت‌های NFC با داشتن حافظه امن جهت ذخیره‌سازی اطلاعات و برنامه‌های احراز هویت، بستری مناسب برای پیاده‌سازی راهکار امضای همراه فراهم می‌کنند. در ادامه به یکی از کاربردهای امضای همراه اشاره می‌کنیم:

– تغییر سفارش‌ها: فرض کنید می‌خواهید خدمات دریافتی خود از یک بانک را تغییر دهید. برای این کار لازم است تغییرات مورد نظر به امضا و تایید شما برسد. اما چرا باید برای یک امضا، کاغذهای فراوانی بین شهرها و کشورها جابجا شود؟ یا چرا باید با صرف هزینه و زمان زیاد به صورت حضوری به سازمان مربوطه مراجعه شود؟ با امضای همراه، شما می‌توانید در هر جایی که هستید صحت درخواست خود را تایید و امضا کنید. این امر گام مهمی در پیاده‌سازی دولت الکترونیک خواهد بود

در این بخش راجع به ۴ تکنولوژی بی‌سیم توضیحاتی می‌دهیم و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

– Wi-Fi: وای‌‌فای‌ یک تکنولوژی‌ شبکه‌سازی‌ بی‌‌سیم است که امکان برقراری‌ ارتباط بی‌‌سیم پرسرعت مابین دستگاه‌های‌ سازگار را فراهم می‌‌کند.

– Bluetooth: بلوتوث تکنولوژی رادیویی با برد کوتاه است. این تکنولوژی برای برقراری ارتباط دو به دوی ابزارهای هوشمند کاربرد دارد.

– ‏RFID: ‏RFID ‏(شناسه مبتنی بر فرکانس رادیویی) همان‌طور که از نام آن مشخص است با استفاده از امواج رادیویی کار می‌کند. کارکرد آن شبیه به بارکدخوان‌های فروشگاه‌هاست که هر روز با آنها سروکار داریم، یعنی شامل یک Tag (که به یک کالا وصل شده) و  یک بازخوان (Reader) است.

– NFC: ارتباطات دو طرفه NFC یک مشخصه ارتباطی قدیمی است که تقریبا نادیده گرفته شده بوده اما با رشد بازار تلفن‌های هوشمند، دوباره محبوبیت پیدا کرده است.

جدول زیر اطلاعات کلی درباره این ۴ نوع تکنولوژی بی‌سیم را در اختیار شما قرار می‌دهد:

فناوری محدوده پوشش فرکانس کاری سرعت انتقال داده نوع ارتباط
Wi-Fi ‌۳۵ تا ۱۲۰ متر 4/2یا ۵ گیگاهرتز ۱۴۴ تا ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه دو طرفه
Bluetooth ۱ تا 50 متر (کلاس ۱ بلوتوث تا ۱۰۰ متر را هم پوشش می‌دهد) 4/2 گیگاهرتز ۳ تا ۲۴ مگابیت بر ثانیه دو طرفه
NFC کمتر از ۲۰ سانتی‌متر 56/13 مگاهرتز ۱۰۰ تا ۴۲۵ کیلوبیت بر ثانیه دو طرفه
RFID ۱۰ تا ۱۰۰ متر (LF) 125 -134 kHz (UHF) 856 MHz to 960 MHz متفاوت یک‌طرفه

اخبار مرتبط