۱۲ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۲:۵۶

همه‌چیز درباره بلوتوث ٥

همه‌چیز درباره بلوتوث ٥

به‌جرات می‌توان گفت همه ما با فناوری بلوتوث آشنا هستیم و تاکنون به شیوه‌های مختلفی از آن استفاده کرده‌ایم. در واقع بلوتوث زمانی به‌عنوان روش اصلی انتقال فایل‌ها مابین گوشی‌های همراه در نظر گرفته می‌شد. این فناوری سابقه طولانی دارد و راه درازی را در مسیر تکامل خود طی کرده است. در این مقاله با ویژگی‌های آخرین نسل بلوتوث یعنی Bluetooth 5 بیشتر آشنا می‌شوید.

پنجمین نسخه بلوتوث در ماه ژوئن سال ٢٠١٦ معرفی شد. شاید اولین نکته‌ای که در مورد نسخه جدید جلب توجه می‌کرد، حذف بخش اعشاری از شماره نسخه آن بود. به‌عبارت ساده‌تر، حالا بجای Bluetooth 5.0 با Bluetooth 5 روبرو هستیم. گروه Bluetooth SIG (Bluetooth Special Interest Group) دلیل تغییر مذکور را «تسهیل تلاش‌های بازاریابی، برقراری ارتباط موثرتر با کاربران و آسان‌تر نمودن معرفی به‌روزرسانی‌های مهم این فناوری به بازار» عنوان کرده است. Bluetooth SIG با بیش از ٣٠ هزار شرکت عضو از حوزه‌های مخابرات، کامپیوتر، شبکه‌سازی و محصولات صوتی و تصویری، مسئولیت توسعه مشخصات استاندارد بلوتوث، مدیریت برنامه تایید صلاحیت و محافظت از علایم تجاری مربوطه را بر عهده دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، مشخصات این نسخه در اواسط سال ٢٠١٦ منتشر شد، اما Galaxy S8 سامسونگ که در ماه آوریل سال ٢٠١٧ معرفی شد، اولین گوشی همراهی بود که از آن پشتیبانی می‌کرد. بعدا دو گوشی iPhone 8 و iPhone X شرکت اپل نیز با پشتیبانی از این استاندارد معرفی شدند. در واقع پیش‌بینی می‌شود که عرضه گسترده محصولات منطبق با این استاندارد و بهره‌گیری عمومی از آن عملا از اواسط سال ٢٠١٨ آغاز خواهد شد.

بلوتوث ٥ در فهرست مشخصات خود اعداد و ارقام بسیار جالب توجهی را ارایه می‌کند. برای مثال می‌توان به ٢ برابر شدن سرعت، افزایش برد تا ٤ برابر، افزایش ٨ برابری ظرفیت انتقال دیتا و بهبود همزیستی بی‌سیم اشاره کرد. به‌طور طبیعی چنین تغییراتی یک بهبود چشمگیر در نسخه جدید هر استانداردی محسوب می‌شود، اما در تفسیر مشخصات مذکور باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید: شما نمی‌توانید به‌طور همزمان از سرعت ٢ برابر و برد ٤ برابر این استاندارد بهره‌مند شوید.

اجازه بدهید موضوع را کمی باز کنیم. سرعت انتقال ١ مگابایت بر ثانیه‌ای نسخه 4.2 بلوتوث در نسخه جدید به ٢ مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، برد استاندارد جدید نیز از ٦٠ متر به ٢٤٠ متر بهبود یافته است. با این‌حال شما تنها زمانی می‌توانید داده‌ها را با سرعت ٢ مگابایت بر ثانیه مابین ابزارهای خود انتقال دهید که فاصله آن‌ها بیشتر از ٦٠ متر نباشد. در عین حال، در فاصله بیش از ٦٠ متر (و حداکثر تا ٢٤٠ متر) می‌توانید ارتباط خود را با همان سرعت قبلی ١ مگابایت بر ثانیه حفظ نمایید.

همان‌طور که گفتیم، ظرفیت پیام نیز در استاندارد جدید تا ٨ برابر افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر در حالی که ظرفیت پیام در استاندارد قبلی ٣١ بایت بود، حالا بلوتوث ٥ از پیام‌های بزرگ ٢٥٥ بایتی پشتیبانی می‌کند. ارتقای مذکور باعث می‌شود که داده‌ها در بسته‌های بزرگ‌تری ارسال شوند که به‌معنای تعداد انتقال‌های کمتر و زمان انتشار (Broadcast) کوتاه‌تر خواهد بود. دستیابی به دو پارامتر مذکور باعث می‌شود که مصرف برق این نسخه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

بهبود همزیستی بی‌سیم به حضور در نزدیکی ابزارهای منطبق با بلوتوث کم‌مصرف یا Bluetooth LE (Bluetooth Low Energy) اشاره دارد. بلوتوث ٥ از یک الگوی تصادفی برای جهش مابین فرکانس‌ها (Frequency-Hopping) استفاده می‌کند که احتمال تداخل با عملکرد یک ابزار Bluetooth LE نزدیک که به‌طور هم‌زمان روی همان کانال RF مشغول انتقال داده است را کاهش می‌دهد. این ویژگی، استحکام کلی ارتباطاتی که در یک محیط برقرار شده‌اند را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.

کارشناسان اعتقاد دارند که بلوتوث ٥ با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود، بیشترین مزیت و تاثیر را در حوزه اینترنت اشیا به‌همراه خواهد داشت. به‌گفته یکی از مدیران Bluetooth SIG، بلوتوث ٥ به جریان متحول نمودن تجربه کاربران از اینترنت اشیا ادامه خواهد داد و ارتباطات IoT قابل اعتمادی را تحویل می‌دهد که موانع ارتباطی را کاهش داده و یک تجربه عالی از اینترنت اشیا را امکانپذیر می‌سازد.

اخبار مرتبط