۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۱۳:۰۹

چرا عکس‌های ما در فولدر DCIM ذخیره می‌شوند؟

چرا عکس‌های ما در فولدر DCIM ذخیره می‌شوند؟

وقتی از یک دوربین دیجیتال استفاده می‌کنید، صرف‌نظر از این که یک دوربین عکاسی مستقل است یا دوربین یک گوشی هوشمند و یا هر قالب مشابه دیگری، عکس‌های شما در فولدر DCIM روی کارت حافظه ابزار ذخیره می‌شوند. اما چرا چنین ساختار یکپارچه‌ای برای ذخیره‌سازی عکس‌ها ایجاد شده و در صورت بروز مشکل در آن چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه این مقاله به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

DCIM از کجا آمده؟

واقعیت این است که فولدر DCIM و ساختار چیدمان آن از استاندارد DCF سرچشمه می‌گیرند که در سال ٢٠٠٣ عرضه شد. مشخصات DCF (Design rule of Camera File system) توسط اتحادیه صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات ژاپن (JEITA) توسعه یافت. آخرین به‌روزرسانی این استاندارد در سال ٢٠١٠ انجام شد و حالا در نسخه ٢ است.

مشخصات DCF یک استاندارد بسیار ارزشمند محسوب می‌شود زیرا چیدمان یکپارچه را در بین تمام ابزارها فراهم نموده و ملزومات بسیار گوناگونی با هدف تضمین قابلیت همکاری مابین ابزارها در آن پیش‌بینی شده‌اند. برای مثال، کارت حافظه نصب شده در یک دوربین دیجیتال باید از یکی از سیستم‌های فایل FAT12، FAT16، FAT32 یا exFAT استفاده کند. کارت‌هایی با ظرفیت ٢ گیگابایت یا بالاتر باید با FAT32 یا exFAT فرمت شده باشند. در واقع هدف نهایی این است که دوربین‌های دیجیتال و کارت‌های حافظه آن‌ها با یکدیگر سازگار باشند.

فولدر DCIM

در میان فهرست طولانی ملزومات، مشخصات DCF دوربین‌های دیجیتال را ملزم به ذخیره‌سازی عکس‌ها در یک دایرکتوری DCIM می‌کند که مخفف عبارت Digital Camera Images است.

فولدر DCIM می‌تواند حاوی چند فولدر فرعی باشد. این فولدرهای فرعی از یک الگوی نامگذاری مشخص پیروی می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر، نام فولدرهای فرعی باید از یک عدد سه رقمی منحصربه‌فرد بین ١٠٠ تا ٩٩٩ و پنج کاراکتر الفبایی تشکیل شده باشد. کاراکترهای الفبایی اهمیت خاصی ندارند و هر تولیدکننده یا کاربر می‌تواند الگوی مورد نظر خود را برای آن‌ها انتخاب کند. توجه داشته باشید که صرف‌نظر از ترکیب کاراکتری مورد استفاده شما، عدد سه‌ رقمی قابل تکرار نیست. برای مثال، شما نمی‌توانید دو فولدر فرعی با نام‌های 100ABCDE و 100VWXYZ در یک فولدر DCIM داشته باشید. دوربین‌های دیجیتال غالبا نام‌گذاری فولدرها را با تغییر متوالی ارقام ابتدایی انجام می‌دهند. برای مثال، ممکن است فولدرهای شما به‌ترتیب 100EOS5D، 101EOS5D، 102EOS5D و… باشند.

عکس‌های شما در این فولدرهای فرعی ذخیره می‌شوند. نام‌گذاری عکس‌ها با استفاده از یک کد الفبایی ٤ کاراکتری و یک عدد ٤ رقمی انجام می‌شود. در اکثر موارد شما الگویی مانند DSC_0001، DSC_0002، DSC_0003 و… را برای عکس‌های خود می‌بینید.

تمام این مشخصات استانداردسازی شده به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف امکان می‌دهند که بدون توجه به مدل و برند دوربین دیجیتال مورد استفاده شما، عکس‌هایی که گرفته‌اید را روی فضای ذخیره‌سازی آن پیدا کنند.

نجات فایل‌ها

بدون تردید هر عکس شخصی که با دوربین خود می‌گیریم یک لحظه منحصربه‌فرد را در خود ضبط می‌کند و برای ما ارزشمند است، بنابراین از دست دادن آن‌ها واقعا ناراحت‌کننده خواهد بود. با این‌حال برای همه ما اتفاق افتاده است که گهگاه با چنین مشکلاتی برخورد کنیم؛ اما در چنین شرایطی باید چه کاری انجام دهیم؟ عوامل زیادی می‌توانند عکس‌های ذخیره شده در دوربین یا تلفن هوشمند شما را به‌خطر بیندازند اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که شما در اکثر قریب به اتفاق موارد با یکی از حالت‌های زیر مواجه خواهید بود:

١ – یک یا چند عکس شما ناپدید شده‌اند.

٢ – هیچ عکسی در فولدر DCIM وجود ندارد.

٣ – فولدر DCIM به یک فایل بزرگ واحد تبدیل شده است.

در حالت اول، اگر ابزارهای متداول بازیابی فایل نتوانند فایل‌های شما را پیدا کنند، غالبا کاری نمی‌توانید انجام دهید. در چنین شرایطی بهتر است بقیه عکس‌های خود را به محل دیگری انتقال داده و کارت حافظه را تعویض کنید. اگر این وضعیت تکرار شد، ابزاری که از آن برای عکاسی استفاده می‌کنید دچار مشکل شده است.

وضعیت دوم به‌معنای آن است دوربین اساسا نتوانسته هیچ عکسی را ذخیره کند. در این حالت، ممکن است سیستم فایل کارت حافظه آسیب دیده باشد. همچنین، ممکن است خود کارت حافظه یا دوربین شما دچار اشکال شده باشند.

وضعیت سوم تقریبا همیشه بیانگر یک خرابی در سیستم فایل کارت حافظه است. در این وضعیت حداقل فولدر DCIM به‌صورت یک فایل در جای خود باقی مانده و می‌توانید امیدوار باشید که عکس‌های خود را نجات دهید.

در حالت‌های دوم و سوم بهتر است ابتدا کارت حافظه خود را با یک نرم‌افزار اختصاصی تعمیر سیستم فایل مورد بررسی قرار دهید. اگر مشکل به سیستم فایل مربوط باشد، فرآیند مذکور می‌تواند آن را حل کند. همچنین در هر یک از حالت‌های فوق پس از بازیابی عکس‌ها و انتقال آن‌ها به یک محل دیگر، حتما کارت حافظه را پیش از استفاده مجدد فرمت کنید.

اخبار مرتبط