۷ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۱:۵۴

٥ محصول هوشمند که باید در هر شهر هوشمندی باشند

٥ محصول هوشمند که باید در هر شهر هوشمندی باشند

٥ محصول هوشمند که باید در هر شهر هوشمندی باشند

ظاهرا همه چیز در اطراف ما در حال «هوشمند» شدن است. در واقع آن‌قدر عبارت هوشمند را در انتهای کلمات مختلف شنیده‌ایم که شاید ما را در مورد سطح هوش خودمان به شک بیندازد. تلفن هوشمند، ابزار هوشمند، خانه هوشمند، شهر هوشمند و… همگی از اصطلاحاتی هستند که این روزها به‌سختی می‌توان از آن‌ها فاصله گرفت. شکی نیست که این اصطلاحات و فناوری‌ها، زندگی فردای ما را شکل می‌دهند و نحوه انجام کارهای روزمره ما را تا حدود زیادی تغییر خواهند داد. ما در این مقاله شما را با چند محصول هوشمند آشنا خواهیم کرد که شاید در ظاهر چندان آینده‌نگرانه به‌نظر نرسند، اما بدون تردید نقش مهمی در شکل‌گیری شهرهای هوشمند خواهند داشت.

سطل‌های زباله هوشمند

با افزایش جمعیت کلان شهرها، موضوع جمع‌آوری و بازیافت زباله به یک چالش واقعی تبدیل شده است. همان‌طور که همه ما به‌خوبی می‌دانیم، کافی است کوچک‌ترین ناهماهنگی در این فرآیند ایجاد شود تا نه تنها شهر ظاهری غیرقابل تحمل پیدا کند، بلکه مشکلات گوناگونی نیز برای شهروندان به‌وجود آید. ما قبلا در مورد سطل‌های زباله هوشمند صحبت کرده‌ایم. یکی از شناخته شده‌ترین نمونه‌های این محصولات، Bigbelly است که در بیش از ٥٠ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Bigbelly از جنبه‌های مختلفی بسیار جالب توجه است. این سطل زباله هوشمند قادر است با مرکز خدمات شهری ارتباط برقرار کرده و پر شدن خود را اطلاع دهد. اما نکته‌ای که Bigbelly را متمایز می‌کند این است که از یک سیستم داخلی فشرده‌سازی زباله بهره می‌گیرد و ظرفیتی معادل 5 برابر سطل‌های زباله مشابه را تامین می‌کند. در عین حال، سلول‌های خورشیدی نصب شده روی این سطل به آن امکان می‌دهند تا انرژی مورد نیاز خود را به‌طور مستقل تامین کند.

چراغ‌های خیابانی هوشمند

چراغ‌های خیابانی سال‌ها بدون هیچ تغییری با فناوری‌های نسبتا قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مدتی است که تغییر ساختار روشنایی این چراغ‌ها به LED شروع شده و حتی در کشور خودمان هم شاهد این جایگزینی هستیم. فناوری LED مصرف برق بسیار پایین‌تری نسبت به لامپ-های گازی قدیمی دارد، بنابراین قدم بعدی، استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین تغذیه مورد نیاز این چراغ‌ها بود. به‌عبارت دیگر یک سلول خورشیدی در طول روز باتری متصل به چراغ را شارژ می‌کند تا پس از تاریک شدن هوا، چراغ را روشن نگهدارد. حالا چراغ‌های خیابانی هوشمند این فرآیند را یک گام دیگر جلو برده‌اند. این چراغ‌ها به‌طور خودکار به نسبت تاریک شدن هوا در هنگام غروب یا روشن شدن هوا در هنگام طلوع خورشید، میزان روشنایی خود را تغییر می‌دهند. همچنین، وقتی هیچ عابر پیاده یا خودرویی در نزدیکی این چراغ‌ها قرار نداشته باشد خاموش می‌شوند؛ اما به‌محض آن‌که یک عابر یا اتومبیل به فاصله از پیش تعریف شده‌ای از این چراغ‌های خیابانی هوشمند برسد، به‌طور خودکار روشن می‌شوند.

کیوسک دیجیتال

در شهرهای هوشمند، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، مبنای همه چیز است. در واقعا فلسفه شهرهای هوشمند در ارتباط با شهروندان این است که با ارایه دقیق‌ترین و آخرین اطلاعات موجود، به شهروندان امکان دهند تا سرعت و بازدهی کارهای روزمره خود را تا حد امکان بالا ببرند. کیوسک-های دیجیتال یک شیوه راحت و قدرتمند را برای این منظور در اختیار شهرهای هوشمند قرار می‌دهند. این تابلوهای بزرگ که به اینترنت متصل هستند، با نمایشگرهای لمسی خود اطلاعات گوناگونی را به شهروندان ارایه می‌کنند. شهروندان می‌توانند از مسیر و برنامه زمان‌بندی سرویس‌های حمل و نقل عمومی گرفته تا محل و قیمت‌های نزدیک‌ترین رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و یا رویدادها و نمایشگاه‌ها را از این کیوسک‌ها دریافت کنند.

حسگرهای پارکینگ

به نظر می‌رسد هر روز که از خواب بیدار می‌شویم تعداد اتومبیل‌ها در خیابان‌های شهر چند برابر شده است. گذشته از مشکلات و دردسرهای ترافیک، موضوع جای پارک به تنهایی می‌تواند یک معضل جدی محسوب شود. تمام کسانی که در شهرهای بزرگ رانندگی کرده‌اند، با تجربه جست‌وجوی طولانی برای جای پارک آشنا هستند. شرکت سیسکو در گزارشی اشاره کرده است که شهروندان فرانسوی به‌طور متوسط ٤ سال از عمر خود را در جست‌وجو برای جای پارک صرف می‌کنند.

راه‌حل شهرهای هوشمند برای این مشکل، حسگرهای پارکینگ است. در شهرهای آینده حسگرهای مرتبط (حسگرهایی که از طریق فناوری‌های مختلف به اینترنت و یک مرکز کنترل متصل هستند) در تمام نقاطی که امکان پارک در آن‌ها وجود دارد، نصب می‌شوند. وقتی محل پارک مربوط به یک حسگر خالی می‌شود، سیستم مرکزی از این موضوع آگاه می‌شود و به تمام رانندگانی که در نزدیکی آن محل مشغول جست‌وجوی جای پارک هستند، اطلاع می‌دهد. رانندگان از طریق یک اپلیکیشن موبایل محل این نقاط و کوتاه‌ترین مسیر رسیدن به آن‌ها را مشاهده می-کنند.

حسگرهای صدای شلیک

امنیت یکی از جنبه‌های کلیدی در شهرهای هوشمند آینده است. بدون تردید پلیس در شهرهای آینده همچنان وظیفه خود را در برقراری نظم و امنیت بر عهده خواهد داشت، هر چند که بدون تردید از فناوری‌های پیشرفته‌تری استفاده خواهد کرد. با این‌حال، اطلاع هر چه سریع‌تر از اتفاقاتی که در گوشه و کنار شهر رخ می‌دهند، امکان رسیدگی سریع‌تر به آن‌ها را فراهم می‌کند.

حسگرهای صدای شلیک، تیراندازی را در فاصله معینی از خود تشخیص داده و بلافاصله به مراکز پلیس اطلاع می‌دهند. این حسگرها می‌توانند صدای شلیک گلوله را در سر و صدای روزمره شهری شناسایی کنند. آگاهی بلافاصله پلیس از وقوع تیراندازی در یک منطقه از شهر، امکان واکنش سریع، حضور در محل و رسیدگی را فراهم می‌سازد.

کلمات کلیدی: زندگی دیجیتال، شهر هوشمند، Bigbelly، کیوسک دیجیتال، حسگر

اخبار مرتبط