۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۰۰:۳۴

در سال ٢٠٢٠ در اتومبیل خود منتظر این فناوری‌ها باشید

در سال ٢٠٢٠ در اتومبیل خود منتظر این فناوری‌ها باشید

گاهی زمان می‌تواند بسیار اغواکننده باشد. مثلا، وقتی درباره اتفاقاتی صحبت می‌کنیم که ممکن است در سال ٢٠٢٠ روی دهند، شاید در ابتدا به‌نظر برسد که چشم‌انداز دوری را بررسی می‌کنیم، اما واقعیت این است که ما فقط کمی بیشتر از دو سال با این تاریخ فاصله داریم. این موضوع باعث می‌شود آنچه به‌عنوان پیش‌بینی رویدادهای فناوری در سال ٢٠٢٠ مطرح شده است، هیجان‌انگیزتر به‌نظر برسد. برنامه‌های شرکت‌های خودروساز برای سال ٢٠٢٠ نمونه‌ای جذاب در این زمینه است. به‌عبارت دیگر، بر اساس رویکردهای این تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌شود که بعضی از ایده‌ها و فناوری‌های شناخته‌شده امروزی که در حال حاضر تنها به‌عنوان پیشنهادی برای استفاده در صنعت خودرو مطرح هستند، یا به‌طور بسیار محدود در مدل‌های خاصی از محصولات استفاده می‌شوند، تا سال ٢٠٢٠ به ویژگی‌های عمومی اتومبیل‌ها تبدیل شوند. در ادامه تعدادی از این فناوری‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نمایش اطلاعات مسیر روی شیشه جلو

امروزه رانندگان برای دریافت راهنمای مسیریابی از نمایشگری لمسی روی کنسول جلوی اتومبیل یا صفحه نمایش گوشی موبایلشان استفاده می‌کنند. حالا تصور کنید این راهنمایی‌های مسیر روی شیشه جلوی اتومبیل شما و دقیقا روی سطح جاده نمایش داده شود. افزایش دقت سیستم‌های مکان‌یابی جغرافیایی، پیشرفت‌های فنی و کیفی فناوری HUD ‏(Head-Up Display) و تعبیه حسگرهای مختلف با دقت بالا در خودروها، امکان دریافت دستورالعمل‌های مسیریابی بسیار دقیقی را فراهم می‌کند که رانندگی امن، حساب‌شده و در کمال آرامشی را برای رانندگان به‌همراه می‌آورد.

دسترسی بیومتریک به خودرو

در حال حاضر بسیاری از خودروهای مدرن از دستگاه‌های کنترل از راه دور برای باز کردن قفل درها و روشن کردن موتور استفاده می‌کنند. بعضی از این مدل‌ها حتی نزدیک شدن صاحب خود را (از طریق یک اپلیکیشن موبایل یا ارتباط با دستگاه کنترل از راه دور) تشخیص می‌دهند و علاوه بر باز کردن درها، موتور را نیز خودکار روشن می‌کنند. گام بعدی در این مسیر، استفاده از اسکنرهای بیومتریک است. درست همان‌طور که امروزه می‌توانید با اثر انگشت خود قفل گوشی موبایل‌تان را باز کنید، تا سال ٢٠٢٠ می‌توانید از اثر انگشت یا سایر خصوصیات بیومتریک خود برای ورود به اتومبیلتان یا روشن کردن آن استفاده کنید. در حالی که دقت سیستم‌های مبتنی بر حسگرهای بیومتریک ارتقایی روزافزون می‌یابد، این رویکرد به‌زودی مانعی جدی در برابر سرقت خودروها به‌وجود می‌آورد.

از کار انداختن اتومبیل‌های مسروقه

حالا که درباره سرقت اتومبیل صحبت کردیم، بگذارید به راه‌کار دیگری اشاره کنیم که صنعت خودرو برای ناکام گذاشتن سارقان به آن فکر کرده است. امروزه قابلیت برقراری ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم و موبایل مثل بیماری واگیرداری به اکثر قریب به اتفاق ابزارها و تجهیزاتی سرایت کرده است که به شکل‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اتومبیل‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. همین ارتباط در کنار سیستم کنترل و مدیریت هوشمند خودرو به صاحب اتومبیل یا پلیس امکان می‌دهد اتومبیل مسروقه را از راه دور خاموش کنند. به این ترتیب، سارق در اتومبیلی که کاملا از کار افتاده است، گیر می‌افتد یا حداقل نمی‌تواند آن را به محل دیگری منتقل کند.

نظارت بر سلامت و هوشیاری راننده

با جستجویی کوتاه در بازار می‌توانید تنوع گسترده‌ای از گجت‌های هوشمند سلامتی را پیدا کنید. این ابزارهای هوشمند از حسگرهای مختلفی برای سنجش وضعیت سلامتی شما استفاده می‌کنند. طبیعی است که همین حسگرها می‌توانند به جای گجت‌های پوشیدنی در اجزای اتومبیل جاسازی شوند. مثلا حسگر ضربان قلب را در نظر بگیرید که در کمربند ایمنی خودرو جاسازی شده است. حسگرهای گوناگون می‌توانند روی فرمان اتومبیل تعبیه شوند و دوربین مخصوص می‌تواند از باز بودن چشمان راننده و بیداری او اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر، حرکات و نحوه واکنش راننده به موانع و مسیر جاده می‌تواند سطح هوشیاری او را مشخص کند. سیستم هوشمند مدیریت و هدایت خودرو با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از حسگرهای هدایتی نصب‌شده در اطراف بدنه می‌تواند تشخیص دهد که راننده تصمیم‌های درستی برای هدایت اتومبیل می‌گیرد، یا نه.

ترکیب این دو ساختار با قابلیت هدایت مستقل اتومبیل‌ها، به سیستم مدیریت خودرو امکان می‌دهد که خودرو را از مسیر کنار بکشد و متوقف کند. به این ترتیب، برای حفظ سلامت راننده و سرنشینان خودرو و نیز سایر اتومبیل‌ها در جاده اولین گام برداشته می‌شود. اگر راننده از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی نباشد، اتومبیل به‌طور خودکار با مراکز امداد تماس می‌گیرد و درخواست کمک می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید، ایده‌هایی که قرار است تا سال ٢٠٢٠ در بین محصولات شرکت‌های خودروساز عمومیت پیدا کند، بر سلامت راننده، سرنشینان و افرادی که به هر شکلی در مسیر خودرو قرار می‌گیرند، تمرکز دارد. حفظ امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت یا سوءاستفاده از آن در جایگاه بعدی قرار گرفته است و ارائه اطلاعات کامل برای رانندگی روان، سریع و آسوده نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

اخبار مرتبط