۱۲ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۳:۲۴

TD-LTE چیست ؟

TD-LTE چیست ؟

شاید انتخاب اینترنت پرسرعت مناسب برای خانه یا محیط کار کمی دشوار به نظر برسد. همواره این سوال ذهنمان را به خود مشغول می‌کند که «بهترین سرویس اینترنت پرسرعت ثابت کدام است؟» یا «کدام سرویس اینترنت پرسرعت را برای منزل یا محل کار خود انتخاب کنیم؟» به جرات می‌توان گفت فناوری TD-LTE در حال حاضر بهترین پاسخی است که می‌توان به این سوالات داد. در این مقاله شما را با این فناوری آشنا می‌کنیم.

بعد از دوران اینترنت Dial-Up، سرویس‌های اینترنت ADSL به‌عنوان جایگزینی پرسرعت برای دسترسی به اینترنت جا افتادند. اما با افزایش تعداد کاربرانی که از این سرویس استفاده می‌کردند، به تدریج محدودیت‌های آن‌ها هم آشکار شد. مواردی مانند موجود نبودن پورت برای تخصیص سرویس یا وابستگی سرویس به خط تلفن ثابت، از جمله این مشکلات بودند.

با گسترش شبکه‌های تلفن همراه و افزایش تمرکز آن‌ها بر ارائه خدمات اینترنت سریع‌تر و قابل اعتمادتر، گزینه‌های جدیدی در اختیار کاربران قرار گرفت. تمرکز روی سرعت و قابلیت اعتماد بیشتر، منجر به حرکت از شبکه‌های 3G به 4G و در نهایت معرفی فناوری LTE شد. این استاندارد توسط 3GPP ‏(3rd Generation Partnership Project) توسعه یافته و در عمل فناوری ارتباطی بسیار سریع‌تری است. LTE یا به‌طور کامل‌تر Long Term Evolution، استانداردی است که 3GPP به‌عنوان راه‌کار بلندمدت خود برای بهبود و افزایش سرعت ارتباطات دیتا در نظر گرفته است.

ارتباط دو طرفه

استاندارد LTE برای برقراری ارتباط دو طرفه (Duplexing) از دو تکنیک متفاوت استفاده می‌کند. تکنیک اول یعنی FDD ‏(Frequency Division Duplexing) از دو باند فرکانس جداگانه برای ارسال (Uplink) و دریافت (Downlink) اطلاعات استفاده می‌کند. از سوی دیگر، TDD ‏(Time Division Duplexing) برای هر دو منظور فوق به یک باند فرکانس واحد متکی است که آن را در فواصل زمانی به جریان ارسال یا دریافت اطلاعات تخصیص می‌دهد.

استفاده از تقسیم زمانی طیف فرکانس، به TD-LTE امکان می دهد ظرفیت را به شکلی پویا اختصاص دهد. به‌ زبان ساده، TD-LTE می‌تواند بر اساس نیاز، زمان اختصاص ‌یافته به هر یک از جریان‌های Uplink و Downlink را کنترل کند. بدین ترتیب، امکان مدیریت پویای اختصاص ظرفیت برای انتقال اطلاعات در هر یک از این جریان‌ها فراهم می‌شود. این قابلیت انعطاف‌پذیری چشمگیری برای تکنیک TDD فراهم می‌کند.

استفاده از یک طیف فرکانسی واحد و تخصیص ظرفیت به شکلی پویا، TD-LTE را به گزینه‌ای فوق‌العاده مقرون به‌صرفه برای پاسخ به رشد تقاضا برای پهنای باند و ترافیک بیشتر تبدیل کرده است.

مزایای TD-LTE

ویژگی‌های مذکور باعث می‌شود که TD-LTE قادر به تامین مزایای زیر باشد:

– افزایش ظرفیت: با توجه به نرخ بالای انتقال داده، ظرفیت قابل توجهی برای انتقال اطلاعات توسط این فناوری فراهم می‌شود که در نهایت منجر به بهبود چشمگیر تجربه کاربری می‌شود.

– کاهش هزینه: از آنجا که معماری این فناوری نسبتا ساده است، این امکان را فراهم می‌کند تا پیاده‌سازی و بهره‌گیری از آن سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد.

– انعطاف‌پذیری طیف فرکانس: TD-LTE روی طیف‌های فرکانسی متعددی کار می‌کند که پهنای باند آن‌ها می‌تواند به ٢٠٠ مگاهرتز برسد. اندازه بزرگ بلوک‌های طیف فرکانس امکان جابه‌جایی آسان‌تر، دستیابی به ظرفیت بیشتر و نرخ انتقال بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

– بهبود تجربه کاربری: تخصیص ظرفیت موجود به جریان‌های Uplink یا Downlink به صورت پویا، امکان استفاده بهتر از پهنای باند موجود براساس نیاز کاربر را فراهم می‌کند که در نتیجه تجربه کاربری بهتری را ایجاد خواهد کرد.

گاهی اپراتورها از دو تکنیک FDD و TDD، به‌طور جداگانه برای سرویس‌دهی به کاربران موبایل یا کاربران خانگی و اداری استفاده می‌کنند. به این ترتیب، اختلال میان سرویس‌های مختلف به حداقل می‌رسد و هر یک از این گروه‌ها می‌توانند از کیفیت سرویس بالاتری بهره‌ ببرند.

تمام این مزایا به TD-LTE امکان می‌دهد به‌راحتی رقیب اصلی خود در حوزه سرویس‌های اینترنت بی‌سیم برای کاربران خانگی و اداری، یعنی اینترنت WiMAX را پشت سر بگذارد. در عین حال، سهولت راه‌اندازی، سرعت بالای دسترسی و هزینه‌های مقرون به‌ صرفه و قابل‌ مقایسه باعث شده است که بسیاری از کاربران سرویس‌های ADSL هم به سمت TD-LTE گرایش پیدا کنند، زیرا به این ترتیب دیگر با مشکلات متداول سرویس‌های مذکور درگیر نخواهند بود.

اخبار مرتبط